Israelisch onderzoek geeft tips om een succesvol Airbnb verhuurder te zijn

Het uiterlijk van Airbnb-hosts en de foto’s die ze op het platform gebruiken, hebben een aanzienlijke invloed op hun succes bij het verhuren van hun eigendommen, bleek uit een recent onderzoek Israëlische onderzoek.

Het geslacht, de aantrekkelijkheid en de gezichtsuitdrukking van een verhuurder en het type foto’s dat ze gebruiken, beïnvloeden allemaal hun waargenomen betrouwbaarheid en op hun beurt hoeveel ze verdienen op het verhuurplatform.

Persoonlijke foto’s zijn cruciaal voor online sites die inspelen op de deeleconomie, zoals Airbnb en Uber, omdat gebruikers de betrouwbaarheid van een vreemdeling moeten beoordelen op basis van schaarse informatie. En ze bleken een effect te hebben op de economische transacties van de platforms.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat mensen de neiging hebben om snel een oordeel te vellen over de eigenschappen van vreemden op basis van een eerste indruk van hun foto’s.

Airbnb-hosts die een persoonlijke foto gebruiken, worden hoger beoordeeld en hosts die als betrouwbaarder worden beoordeeld, kunnen meer kosten in rekening brengen en meer populaire vermeldingen hebben.

Het onderzoek door professoren Eyal Ert en Aliza Fleischer aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem’s Department of Environmental Economics and Management werd gepubliceerd in december in de peer-reviewed tijdschrift Psychology & Marketing.

“Visuele betrouwbaarheid is de koning in de Airbnb-arena. Gastheren die als betrouwbaar worden beschouwd, genieten van hogere prijzen en verhuren vaker dan gastheren met minder betrouwbare foto’s, ‘zei Fleischer.

De onderzoekers gingen op zoek naar wat voor soort foto’s Airbnb-hosts gebruiken en welke foto-eigenschappen hun betrouwbaarheid op het platform beïnvloeden.

De onderzoekers keken ook naar de kenmerken van de afbeeldingen zelf, door rekening te houden met het aantal mensen op de foto’s, de prominentie van het gezicht van de gastheer en de kwaliteit van de foto.

Ze keken naar de profielen van 640 hosts in Stockholm, Zweden. Hun foto’s werden door Amerikanen beoordeeld om de focus van Airbnb op internationaal toerisme na te bootsen. Elke foto werd beoordeeld door 20 deelnemers die een kleine vergoeding kregen.

De deelnemers werd gevraagd om de betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid, geslacht, leeftijd, expressie van elke gastheer te rangschikken en hoe zichtbaar hun gezicht in het beeld was. Ze omvatten geen race omdat de gastheren overwegend wit waren.

Ongeveer de helft van de foto’s was vrouw, 68% van alle gastheren glimlachte, in 87% van de afbeeldingen was het gezicht duidelijk zichtbaar en in 87% van de afbeeldingen waren geen andere mensen aanwezig. De proefpersonen beoordeelden de gemiddelde leeftijd als 33,5 jaar. De onderwerpen beoordeelden de foto’s niet als van hoge kwaliteit, waardoor ze een algehele kwaliteitsbeoordeling van 6,19 uit 10 kregen.

Aantrekkelijkere mensen werden als betrouwbaarder beschouwd en vrouwen werden als betrouwbaarder dan mannen beschouwd en als aantrekkelijker. Het maakte niet uit of de beoordelaars mannen of vrouwen waren, zeiden de onderzoekers.

Glimlachen verhoogde zowel de betrouwbaarheid als de aantrekkelijkheid. Oudere mensen werden over het algemeen als iets betrouwbaarder beschouwd, hoewel ze ook als minder aantrekkelijk werden beschouwd.

Foto’s met meer mensen erin, en foto’s van hogere kwaliteit, maakten de hosts betrouwbaarder en aantrekkelijker.

Gezichtspresentatie, bijvoorbeeld of iemand een zonnebril of een hoed op zijn foto droeg, had geen effect, in tegenstelling tot de verwachtingen van de onderzoekers.

Glimlachende jonge vrouwen werden als de aantrekkelijkste beschouwd, en glimlachende oudere vrouwen werden als de meest betrouwbare beschouwd.

De onderzoekers suggereerden dat de ideale foto een afbeelding met meerdere personen in hoge resolutie van een oudere, glimlachende vrouw zou zijn.

De onderzoekers speculeerden dat een afbeelding van lage kwaliteit zou kunnen suggereren dat de gastheer niet oplettend is voor detail, en een groepsfoto kan mensen doen denken dat ze sociaal en vriendelijk zijn.

Ze zeiden dat, ondanks de invloed die foto’s hebben op het succes van het platform, de meeste hosts zich niet bewust waren van hun betekenis, gebaseerd op de gegevens.

Advertentie (4)