Aulfat Abu-Laban Altouree, een van de 12 kinderen geboren uit bedoeïenenouders die niet konden lezen of schrijven, vond altijd dat er aan het Israëlische Arabische onderwijssysteem iets ontbrak, aldus Israel21C over hoe Seeds (Zraim in Hebrew, Bothour in Arabic), werd opgericht.
Na te zijn opgegroeid in de gemengde steden Lod en Ramla, behaalde ze een graad in formeel en informeel onderwijs aan het Beit Berl College.
Tijdens een cursus over alternatief onderwijs bezocht ze een Waldorf-school in Karkur in de buurt van Haifa. Waldorf-scholen zijn gebaseerd op antroposofie, een onderwijsfilosofie waarin academici, kunst en praktische vaardigheden worden geïntegreerd. Dit was precies het antwoord dat ze zocht.
Na het bijwonen van een antroposofisch seminar raakte Abu-Laban Altouree ervan overtuigd dat Waldorf-scholen Arabische gemeenschappen konden veranderen. Maar dan zou wel de lerarenopleiding moeten worden aangepast aan hun eigen taal en culturele context.
Abu-Laban Altouree stopte met dromen en startte een programma in een gemeenschapscentrum van Lod om onderwijsachterstanden op te vullen voor Arabische vrouwen die jong waren getrouwd en de middelbare school niet hadden afgemaakt.
Toen ze Jaffa-kunstenaar Noa Leshem-Gradus inhuurde om de vrouwen Hebreeuws te onderwijzen vond ze een enthousiaste partner om haar droom waar te maken.
Dat is hoe de non-profit organisatie Seeds (Zraim in het Hebreeuws, Bothour in het Arabisch) werd opgericht.
De idealistische partners willen Arabische vrouwen (en mannen, als ze dat willen) een nieuwe optie voor een loopbaan in het onderwijs geven terwijl ze het Arabische onderwijs in Israël verbeteren.
“Ik wil echt een Arabisch sprekende [of tweetalige] Waldorfschool in het midden van het land, in Ramla of Jaffa,” vertelt Abu-Laban Altouree aan Israel21c. De jongste van haar drie kinderen moet ondertussen pendelen om naar een Hebreeuws sprekende Waldorf-school te gaan.
Bovendien besloten de vrouwen Seeds te gebruiken als een mogelijkheid om de coëxistentie te bevorderen.
“Ons seminar is tweetalig en we zorgen ervoor dat er 10 Joodse en 10 Arabische vrouwen in elke klas zijn”, vertelt Leshem-Gradus.
Seeds heeft 20 vrouwen in hun tweede jaar van het wekelijkse trainingsseminar van vier jaar en 20 in het eerste jaar.
“Het heeft geleid tot vriendschappen die we ons niet eens kunnen voorstellen tussen deze vrouwen uit verschillende werelden – moslim, christen, katholiek, joods”, zegt Leshem-Gradus.
“Net als ik gaan veel Israëliërs door het leven zonder relaties met ‘de ander’ te hebben. Dit is een platform waar we het niet hebben over het conflict maar over hoe we een betere toekomst voor onze kinderen kunnen opbouwen. ”
Het seminar ontvangt maximaal 10 kandidaten voor elke beschikbare stoel. Acceptatie is niet afhankelijk van het vermogen om te betalen.
“We willen dat vrouwen deze kans krijgen, ongeacht of ze hun opleiding kunnen betalen. Dit jaar hadden we de eerste vrouw die het volledige collegegeld kon betalen. Sommigen kunnen helemaal niet betalen ‘, vertelt Leshem-Gradus.
De vrouwen variëren in leeftijd van 20 tot 50, de meeste van hen zijn moeders uit Jaffa, Ramla, Lod, Tira en zelfs Rahat, een bedoeïenenstad in het zuiden van Israel. Ze delen elk hun biografische verhalen als onderdeel van het seminar. Ze leren muziek en ambachten te onderwijzen die de nadruk leggen op vernieuwing en behoud van erfgoedtradities.
“Het zijn ongelooflijke vrouwen met een goed hart die verandering willen maar geen financiële kansen hebben en geen band hebben met de buitenwereld,” zegt Leshem-Gradus. “Deze kans verandert de levens van die vrouwen en helpt hen veel meer levens te veranderen.”
Leshem-Gradus en Abu-Laban Altouree zijn beide jonge moeders en bieden hun tijd aan Seeds aan en schrapen bij vrienden, familie en kennissen donaties bij elkaar. “We zijn erin geslaagd om te overleven, maar we hebben meer regelmatige financiering nodig”, zegt Leshem-Gradus.
“Ik vind dat alternatief onderwijs zo belangrijk is en hier echt alles kan veranderen. Als je een steen in het water laat vallen kan dit diepe rimpeleffecten hebben. ‘
Sommige studenten van Seeds hopen een normale of tweetalige antroposofische kleuterscholen of basisscholen op te richten in Arabische en gemengde Arabisch-Joodse gemeenschappen.
Tien van de huidige groep werken voltijds of deeltijds in bestaande standaard- of Waldorf-scholen, die worden erkend door het ministerie van Onderwijs. Eén vrouw had werkaanbiedingen van drie verschillende Waldorf-scholen.
Afgestudeerden die na het vierjarige seminar hun hogere opleiding willen voortzetten, krijgen de credits van Seeds geaccepteerd door het Beit Berl College in Kfar Saba.
“Het uiteindelijke doel van het Seeds-initiatief is om deze vrouwen in staat te stellen verandering te bewerkstelligen en een positieve blijvende impact te hebben op het leven en de geest van zoveel mogelijk kinderen en gezinnen”, aldus de partners. “Op deze manier hopen we voor het eerst in de Arabische samenleving een grote kans op gelijkheid en sociale mobiliteit op grote schaal te creëren.”
Klik hier voor meer informatie .