De Amerikaanse autofabrikant Tesla richt een O & O (owned and operated) vertegenwoordigingskantoor op in Israël, heeft Globes te horen van haar gevoed ingevoerde bronnen. Het nieuws komt op hetzelfde moment dat Elon Musk’s gigant in elektrische auto’s zijn auto’s en zonne-energieproducten in Israël op de markt gaat brengen.
In de eerste fase zullen de O & O-activiteiten van Israël zich richten op scouting voor lokale startups en technologieën die betrokken zijn bij interessegebieden voor Tesla, evenals gesprekken en informatie-uitwisseling met Israëlische bedrijven, met sommigen van wie Tesla al een zakelijke en technologische relatie heeft gehad over de afgelopen twee of drie jaar.
Deze omvatten ten minste twee tot drie auto-techbedrijven, evenals kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkelaars en geavanceerde avionica-bedrijven, evenals bedrijven op andere gebieden.
Volgens een bron die dicht bij de zaak betrokken is, denkt Tesla ook aan het opzetten van een R & D-centrum dat rechtstreeks zal samenwerken met het R & D-centrum van het bedrijf in Palo Alto.
Als Tesla een Israëlisch R & D-centrum opricht, zou het tientallen ingenieurs in dienst hebben en vergelijkbaar zijn met de Israëlische ontwikkelingscentra van vele andere autofabrikanten en fabrikanten en leveranciers van Tier 1-auto-onderdelen.
Bronnen laten “Globes” weten dat het O & O-vertegenwoordigingskantoor van Tesla zal worden geleid door Adi Gigi, een Israëlische die al enkele jaren in Californië woont en voor Tesla werkt. Ze is afgestudeerd aan de IDF’s Mamram Computing and Information Systems Unit en het Israel Navy Technology College. Ze heeft diploma’s van Bar-Ilan University en een MBA van Stanford.
De R&D divisie van Tesla wordt tegenwoordig beschouwd als een van de grootste en meest geavanceerde operaties in de VS. Het is betrokken bij vele futuristische en baanbrekende technische gebieden, waaronder elektrische voertuigen, batterijen van de volgende generatie, raketaandrijving, geavanceerde communicatie, zonne-energie, AI, laboratoriumplanning en meer. Alleen al in 2018 gaf Tesla $ 1,5 miljard uit aan R&D, het dubbele van het bedrag dat in 2016 werd uitgegeven.
Musk is zelf de afgelopen jaren verschillende keren naar Israël gekomen in wat men ‘familiebezoeken’ noemde. Tijdens deze bezoeken weigerde hij zakelijke aangelegenheden te bespreken en ontkende hij alle contacten met Israëlische auto-techbedrijven.
Tesla’s intrede op de Israëlische markt voor elektrische auto’s komt nadat de productie van de Tesla 3 in de VS is opgevoerd en de verkoop in Europa is toegenomen, terwijl tegelijkertijd de Israëlische markt voor elektrische voertuigen is gegroeid met de Audi E-TRON, de Jaguar I-PACE en Renault Zoe die ieder inmiddels honderden van hun modellen in Israel hebben verkocht, ondanks dat er geen oplaad netwerk is. Tegelijkertijd zijn de regels gewijzigd waardoor lokale auto-importeurs eigendom kunnen zijn van buitenlandse bedrijven, waardoor Tesla een eigen importdochter in Israël kan oprichten.