Porsche, de Duitse fabrikant van sportwagens zal de geavanceerde cameratechnologie van TriEye uitproberen om het rijden in slechte weersomstandigheden te verbeteren.
De Israëlische start-up TriEye, een ontwikkelaar van kortegolf-infrarood (SWIR) detectiechips waarmee bestuurders tijdens ongunstige weg omstandigheden kunnen zien, zei donderdag dat het samenwerkt met de Duitse sportwagenfabrikant Porsche om de prestaties van sommige van zijn producten te testen en te verbeteren.
TriEye, dat in augustus een investering van Porsche ontving in een Serie A financieringsronde, zei dat de twee bedrijven zullen samenwerken om de prestaties van zijn geavanceerde rijassistentie systemen (ADAS) en autonome voertuigen (AV) te verbeteren.
Het Israëlische bedrijf heeft een high-definition SWIR-camera ontwikkeld die kleiner is, een hogere resolutie heeft en een fractie van de prijs van huidige technologieën kost, zegt het bedrijf. TriEye heeft ook al bewezen dat de technologie werkt en in massa kan worden geproduceerd.
Eenmaal geïntegreerd, stelt de camera ADAS-technologie en AV’s in staat om hoge resolutie zichtmogelijkheden te bereiken onder veelvoorkomend slecht weer en omstandigheden met weinig licht, zoals mist, stof, regen en nacht, volgens de firma.
Aangezien ADAS-systemen naar verwachting in een breed scala van scenario’s werken, hebben autofabrikanten de noodzaak erkend om geavanceerde detectie-oplossingen te integreren. Zelfs wanneer verschillende detectieoplossingen worden gecombineerd, zoals radar-, lidar- en standaardcamera’s, is het niet altijd mogelijk om alle objecten op de weg nauwkeurig te detecteren en te identificeren wanneer het zicht beperkt is.
Om deze specifieke uitdaging aan te gaan, zal Porsche de CME-gebaseerde SWIR-camera van TriEye in zijn auto’s testen om bestuurders in staat te stellen betere zichtmogelijkheden te bereiken, vooral in ongunstige weersomstandigheden, zei het Israëlische bedrijf in een verklaring.
“Het feit dat Porsche, een toonaangevende autofabrikant, heeft besloten om in TriEye te investeren en de op CMOS gebaseerde SWIR-camera van TriEye te evalueren om de geavanceerde rijhulpsystemen verder te verbeteren, is een groot vertrouwen in onze technologie,” zei Avi Bakal, CEO en mede-oprichter van TriEye.