Klinkt het ontmoeten van robots in een supermarkt als science fiction? Het kan heel snel gebeuren. Shufersal, de grootste supermarktketen van Israël, overweegt dit jaar robots in zijn filialen in te zetten, vertellen goed geïnformeerde bronnen aan Globes.
De robots in kwestie worden geproduceerd door de Israëlische start-up Trax. Eén is al actief als test in de vestiging van Shufersal in het Azrielli-winkelcentrum in Tel Aviv. Het apparaat houdt de voorraad in de schappen bij en stroomlijnt de bevoorrading en het beheer.
Zes maanden nadat de robot in de branche begon te werken, overweegt Shufersal de aanwezigheid van de robot uit te breiden naar meer vestigingen in het land. Trax, dat de robots ontwikkelt, gelooft dat de inzet dit jaar in de grotere vestigingen van de keten zal plaatsvinden. Shufersal weigerde commentaar te geven op de kwestie.
Shufersal begon zes maanden geleden met de pilot om een robot te gebruiken om de inventaris in zijn schappen te beheren en te bewaken, samen met een slim camerasysteem. Nu wordt echter overwogen een meer verfijnde en slimmere versie, Yigal genaamd, in te zetten.
Tot voor kort werkte de robot alleen wanneer de winkel gesloten was voor klanten, of onder begeleiding van zijn operators. Het plan is nu om de robot onafhankelijker te maken.
Met zijn verbeterde technologie zal de nieuwe robot slimmer informatie verzamelen in winkels. Hij is in staat de diepte van het schap te “zien”, zelfs bij slechte verlichting, en kan zelfs inventaris zien wanneer producten achter elkaar liggen. De nieuwe robots maken het mogelijk om een foto te maken tussen de planken, zelfs onder moeilijke omstandigheden, en naar binnen te kijken met een hoge resolutie, naast het lezen van de prijs- of koopjeslabels op de planken.
Trax VP Shlomi Dayan vertelde Globes, “In het lopende jaar zullen we steeds meer robots zien bewegen rond Shufersal’s filialen, in dit stadium meestal in de grote filialen, niet in buurtfilialen.”
Volgens Dayan worden robots meer geaccepteerd in grote winkels, terwijl cameratechnologie handiger is om te gebruiken in kleinere zaken.
Dayan voegt eraan toe dat robots in de toekomst ook rechtstreeks zullen deelnemen aan het verbeteren van de klantenservice om diensten te verlenen zoals het verstrekken van informatie over prijzen en de locatie van producten.
Hoe werkt dit eigenlijk? Een robot navigeert in de winkel en brengt het filiaal fysiek in kaart, waarbij hij tussen twee en vier keer per dag categorieën fotografeert. De verzamelde gegevens worden naar de cloud verzonden, waar ze een proces van foto-identificatie ondergaan, waarna de keten in realtime informatie over verbruikscijfers door klanten ontvangt, inclusief waarschuwingen aan de opslagruimte over wat ontbreekt en waar.
Zowel de robots als de camera’s kunnen gegevens leveren over inventarisafname en het markeren van de plank die bijna leeg is. De keten is van plan het systeem later te upgraden, zodat het gegevens over de bestaande inventaris kan ontvangen, zowel in de schappen als in het magazijn.
Voor Shufersal verkort de technologie de tijd dat goederen in de schappen ontbreken. Het bedrijf schat dat het de beschikbaarheid van producten met 5% verbetert. Volgens Trax fotograferen de robots en camera’s vanwege privacykwesties en regelgeving in Europa geen mensen.
De nieuwe operatie van Shufersal komt bovenop de ontwikkeling van een andere technologie die onlangs door de keten is geïnstalleerd van een ander technologiebedrijf – Trigo Vision. Dit bedrijf exploiteert een pilot-winkel zonder kassa’s, vergelijkbaar met Amazon’s technologie in Amazon Go-winkels.
Shufersal is niet de enige die innovatieve technologie in zijn fysieke winkels installeert. Super-Pharm meldde onlangs dat het een pilot was begonnen met een robotapotheker in zijn apotheken.