Al jaren kan je spreken van een chaos bij de Israelische posterijen. Zo worden brieven uit Nederland soms pas na drie weken of langer bezorgd. Maar nu Israëliërs massaal bestellingen doen bij Amazon is de chaos bij de Israëische posterijen compleet, zoals een journalist van de Times of Israel uit eigen ervaring beschrijft. Zijn verhaal leest u hieronder.
Het is 22 dagen geleden dat ik mijn Amazon-bestelling vanuit Israël heb gedaan, zo begint haar verhaal, waaronder tien paar jongens sokken, vijf korte iPhone-kabelopladers en een bamboe-laadstation dat ook dienst doet als organisator van meerdere apparaten.
De sokken werden binnen ongeveer twee weken bezorgd, maar de andere twee items zijn “lost in action”. Volgens mijn Amazon-bestelpagina is mijn pakket misschien verloren geraakt.
Het voorspelt niet veel goeds voor mijn ontluikende relatie met Amazon in Israël, hoewel Amazon heeft aanbevolen om een terugbetaling te vragen. Alhoewel mijn ontbrekende pakket helemaal niet de schuld van het bedrijf is.
Toen de online markt op 11 november zijn site in het Hebreeuws onthulde en gratis verzending naar Israël aanbood voor bestellingen van meer dan $ 49 , was het duidelijk de Israëlische markt aan het uitproberen.
Israëli’s, geen vreemden in de online handel, begonnen massaal in te kopen. Er waren Engelssprekende immigranten, gewend aan een leven met Amazon toen ze nog in de VS en het VK woonden, die massaal bij Amazon toiletpapier, vuilniszakken en kinderspellen voor Chanoeka bestelden. In Israel geboren Israëliërs daarentegen jaagden op andere soorten koopjes, sneakers, sportartikelen en elektronica die kostbaar kunnen zijn als ze in Israël worden geïmporteerd.
Het probleem was hoe de goederen te leveren.
Volgens de lokale overlevering, niet bevestigd door Amazon of Israel Post,is het verhaal dat toen Amazon vroeg om biedingen voor postorderbedrijven om zijn pakketten in Israël af te handelen, bood Israel Post de laagste prijs aan en won. Maar het lijkt problemen te hebben met de golf van pakketten die hun weg richting Israel hebben gevonden.
“Het is gek, we zijn overbelast en we lopen ver achter,” zei Amir, een medewerker van Israel Post die onlangs een pakketje aan mijn huis heeft afgeleverd.
Amazon Israel geeft geen commentaar op haar activiteiten in Israël. Israel Post heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar van The Times of Israel.
Israel Post heeft onlangs aan Channel 12 verteld dat deze maand de drukste maand van het jaar is geweest en dat het 100 extra personeelsleden heeft aangenomen, evenals meer mankracht om zijn telefoonlijnen te bemannen. (Ik kon zondag niet doorkomen, toen ik mijn pakket probeerde te volgen.)
Maar volgens gesprekken met postmedewerkers en winkeliers op de hoek die optreden als ingehuurde tussenpersonen voor Israel Post, kan de nationale postdienst dit soort pakket overbelasting niet aan.
“We zijn niet georganiseerd om zoveel pakketten af te handelen,” zei een postbode genaamd David op het hoofdpostkantoor in Givat Shaul in Jeruzalem. ‘Kijk hier eens naar,’ zei hij, wijzend op kooien vol pakketten. “Het is nog nooit zo geweest.”
Israëli’s bestellen al lang online bij de Britse retailer Next en Alibaba, het Chinese equivalent van Amazon. Maar het recente gratis-verzendingaanbod van Amazon heeft het online winkelgamma opgevoerd, omdat de lokale bevolking bijeenkomt om items te bestellen die moeilijk te vinden zijn in Israel of moeilijk voor een redelijke prijs in Israël te vinden zijn.
Het leveringsplan is het meest gecompliceerde onderdeel van het online bestelpakket.
Toen de openbare postdienst privatiseerde, sloot het meer van zijn postkantoren, maar moest toch een oplossing vinden voor het verwerken van de pakketten die elke dag worden bezorgd.
Makolets (kleine buurtsupermarktjes) zoals de hoekwinkel van Shachar Amsallem in Arnona, Jeruzalem, hebben zich de afgelopen twee jaar aangemeld om pakketten voor de Israel Post te ontvangen.
Amsallem’s Makolet Shachar is een van de vele hoekboodschappen, loterijen en buurtwinkels in Israël die nu de rol van conciërge op zich nemen en NIS 1 verdienen voor elk pakket dat ze ontvangen.
Amsallem denkt dat hij ongeveer 1.000 pakketten per maand verwerkt, en ongeveer 10% van die klanten hebben de neiging iets te kopen als ze door zijn kleine maar goed gesorteerde winkel lopen.
“Voor mij gaat het om het aanbieden van een service aan mijn klanten, aan de mensen van hier,” zei hij. “Het zorgt ervoor dat ze hier binnenkomen.”
Toch was het een frustrerende maand, zei Amsallem, met een enorm aantal pakketten. En Israel Post heeft het verschrikkelijk gedaan, zei hij.
Amsallem werkt samen met de Bar Group en Cheetah, twee particuliere bezorgbedrijven, evenals Israel Post. De particuliere bedrijven hebben de neiging om op tijd te leveren, zei hij. (Het enige Amazon-pakket dat ik heb ontvangen, kwam via Bar.) Sommige Amazon-pakketten zijn uitbesteed aan andere bezorgbedrijven, maar de klant kan niet kiezen.
“Israel Post is de goedkoopste, en het gerucht is dat daarom Amazon hiermee werkt”, zei Amsallem.
Israel Post ‘deed het goed met Next’, toen de modewinkel eerder dit jaar zijn online-activiteiten in Israel opvoerde, voegde hij eraan toe, ‘omdat ze duidelijk Next-pakketten prioriteit gaven.
“Maar deze keer,” zei hij bij Amazon, “is het gewoon een puinhoop.”