Moovit , een Israëlisch bedrijf voor stedelijke mobiliteit dat internationaal actief is, heeft een groot jaar achter de rug. Het bedrijf , ook wel de Waze voor het openbaar vervoer genoemd heeft wereldwijd ruim een half miljard gebruikers. Ook in Nederland wordt Moovit door honderdduizenden mensen gebruikt.
Moovit streeft het ernaar om doorvoer en woon-werkverkeer nog soepeler te maken door voort te bouwen op bestaande partnerschappen of nieuwe te creëren met grote multinationals, waaronder Uber, Microsoft en het meest recent , Waze, een in Israël gevestigde navigatie-app die in 2013 aan Google is verkocht.
Moovit werd in 2012 opgericht door ondernemers Nir Erez, Roy Bick en Yaron Evron. Het hoofdkantoor is gevestigd in Ness Ziona, het bedrijf ontwikkelde de eerste gratis crowdsourced-app die realtime bus-, trein-, metro- en lightrailschema’s biedt, route-opties biedt om gebruikers te helpen de snelste, meest efficiënte manier naar hun bestemmingen te vinden en geeft exacte instructies over hoe er te komen.
De app van Moovit heeft meer dan 500 miljoen gebruikers in 3000 steden in 94 landen in meer dan 45 talen, volgens de interne cijfers van het bedrijf. Het verwacht meer dan een miljard gebruikers te hebben in 2021, iets minder dan een decennium na de oprichting. Het bedrijf heeft ongeveer 200 werknemers in een tiental kantoren in de VS, Europa, Azië en Zuid-Amerika.
Dit zijn behoorlijk goede prestaties voor wat begon als een idee voor het verzamelen van nauwkeurige informatie over de dienstregeling van openbare bussen in Tel Aviv.
Naast de gratis app, verkoopt Moovit ook transitdatanalyses aan transportbedrijven internationaal via zijn Smart Transit Suite , die in 2017 is gelanceerd. De Suite biedt waardevolle informatie aan gemeenten, steden, transportorganisaties en overheden, en wordt gegenereerd met meer dan een miljard bewegingsdatapunten per dag, volgens de startup.
De informatie is ontleend aan openbaar beschikbare transportgegevens van ongeveer 7.000 transitbedrijven en -agentschappen en wordt gecombineerd met geanonimiseerde gegevens van Moovit-gebruikers en crowd-sourced gegevens van de community van meer dan 625.000 lokale editors die helpen bij het in kaart brengen en onderhouden van transitinformatie in steden.
Met toegang tot deze gegevens, zegt Moovit , kunnen agentschappen hun steden beter bedienen, van het plannen van bouwprojecten tot het toezicht houden op transportuitdagingen.
Vanaf januari kondigde Moovit een aantal samenwerkingsverbanden aan die zijn OV-informatie integreren in applicaties van derden of die extra transportmogelijkheden bieden op het eigen platform van Moovit.
Deze omvatten afzonderlijke samenwerkingen met GoTo Mobility , bijvoorbeeld – een in Israël gevestigd technologieplatform voor het delen van voertuigen dat mobiliteitsexploitanten in 13 steden wereldwijd aanstuurt. Als onderdeel van de overeenkomst zouden de AutoTel-free-zwevende gedeelde autoservice van de GoTo-klanten en CAR2GO, beide in Tel Aviv, in de Moovit-app verschijnen als doorvoeropties en via het systeem kunnen worden besteld.
In maart kondigde het bedrijf aan dat het zijn samenwerking met DriveNow autodeelservice in Londen uitbreidde naar Berlijn, Hamburg, München, Düsseldorf en Stockholm, waardoor de optie voor het delen van ritten beschikbaar werd via zijn app.
Een maand eerder kondigde Moovit de uitbreiding aan van een bestaand partnerschap met Azure Maps van Microsoft aan, dat al zijn transportplatform integreert en TomTom , een Nederlandse multinationale ontwikkelaar die locatietechnologie aanbrengt voor een oplossing die alle opties voor rijden, parkeren en openbaar vervoer identificeert in een enkel pakket voor kaartgebruikers.
En in oktober kondigde Moovit een partnerschap aan met de Europese dockless scooter bedrijf Circ die gebruikers in Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Italië en de Verenigde Arabische Emiraten heeft, om de toegang van meerdere publieke en private transit diensten, waaronder het vinden van de dichtstbijzijnde Circ scooter zou toestaan in de Moovit-app.
Moovit breidde ook zijn bestaande samenwerking met Uber uit, voor het eerst gelanceerd in 2016, om Uber-gebruikers toegang te geven tot de OV-gegevens van Moovit en de rest van hun reis te plannen.
Dit is hoe Moovit is geëvolueerd van een transitdataprovider naar een mobiliteit-als-een-service (MaaS) provider, zei Meydad. Moovit-gebruikers, consumenten of bureaus, krijgen een “volledige, multimodale mobiliteitservaring, of het nu gaat om fietsen, scooters, treinen, taxi’s of zelfs wandelen.”
“Gebruikers hoeven op een bepaald moment niet eens een auto te bezitten. Dit is waar steden naartoe gaan; er zullen minder auto’s zijn en er is minder behoefte aan, ‘zei hij.
Moovit werd volgens Techcrunch voor het laatst gewaardeerd op ongeveer $ 450 miljoen in 2015 . De oprichtersclub TechAviv, die door Israël opgerichte eenhoornbedrijven volgt , schat dat Moovit wordt gewaardeerd op meer dan $ 800 miljoen.