Met de zelfrijdende auto’s in aantocht zijn de huidige auto’s al eigenlijk een soort van geavanceerde computer op wielen.
Voor fabrikanten, passagiers en reparatiewerkplaatsen vormen de huidige voertuigen, met hun enorme hoeveelheid software, een ongekende wereld van zeer complexe mobiliteit. Controle van de motor, banden en remmen etc. om een storing te vinden, zijn al niet meer voldoende.
Op zoek naar vertrouwen in de nieuwe generatie auto-innovatie, heeft de in Tel Aviv gevestigde startup Aurora Labs software ontwikkeld voor wat het de ‘zelfherstellende auto’ noemt – een proactief en extern systeem om potentiële voertuigstoringen te detecteren en op te lossen, en te updaten en valideren van in-car software zonder downtime. Met andere woorden, je hoeft niet meer naar de garage.
‘De auto-industrie staat voor de grootste revolutie tot nu toe,’ vertelt mede-oprichter en chief operating officer van Aurora Labs, Ori Lederman, aan de Jerusalem Post . ‘Het meest kritische aspect van al die verfijning en software die de auto binnenkomt, is of je erop kunt vertrouwen, zelfs voordat je volledige autonomie aan de auto overhandigt. Het vormt een uitdaging voor autofabrikanten.’
Nieuwe uitdagingen, voegt Lederman toe, omvatten bijvoorbeeld of softwareproblemen kunnen worden gedetecteerd na verkoop van het voertuig, of problemen veilig kunnen worden opgelost en of defecten kunnen worden opgelost zonder het gebruik van de auto te onderbreken. In 2018 werden in de Verenigde Staten ongeveer acht miljoen voertuigen teruggeroepen vanwege softwarematige defecten.
‘Het menselijk lichaam kan detecteren wanneer er iets niet klopt voordat u flauwvalt’, aldus executive vice president marketing Roger Ordman. ‘Het auto-immuunsysteem geeft aan dat er iets mis is en wat er kan worden gedaan om het te verhelpen: verhoog je temperatuur of het aantal witte bloedcellen. Soms kan het lichaam een zelf-fix maken, en soms is dat niet genoeg en heeft een externe interventie nodig.’
‘Onze technologie heeft hetzelfde soort aanpak – detecteren of er iets mis is gegaan voordat het een catastrofale storing veroorzaakt, precies aangeven waar dat probleem is, iets doen om het op te lossen en het probleemloos laten werken.’
De Line-Of-Code Behaviour-technologie van het bedrijf, aangedreven door machine learning en kunstmatige intelligentie, zorgt voor een diep inzicht in welke software is geïnstalleerd op meer dan 100 voertuig Engine Control Units (ECU) en de relatie daartussen. Naast het detecteren van softwarefouten, kan de technologie externe software-updates op afstand mogelijk maken zonder downtime.
Vergelijkbaar met stille updates die automatisch worden geïmplementeerd door smartphone-applicaties kunnen autofabrikanten de software op verbonden voertuigen bijwerken en continu verbeteren. Natuurlijk zullen fabrikanten moeten voldoen aan strikte voorschriften, ontwikkeld door instanties zoals de UNECE, met betrekking tot cyber-security en updates via de ether.
In plaats van massale terugroepacties te vereisen, zal de “zelfherstellende” software van Aurora Labs in staat zijn om op korte termijn fixes toe te passen om voortdurende functionaliteit en voorspelbaarheid te garanderen, en vervolgens uitgebreide upgrades voor de systemen van de voertuigen te implementeren.
‘Gebruikers moeten zich bewust worden van hoe geavanceerd hun auto’s zijn’, zegt Lederman. ‘Als ze een nieuwe auto kopen, moeten ze de dealer vragen dat ze de mogelijkheid hebben om te detecteren, repareren en herstellen, zodat ze niet naar de dealer hoeven te gaan. Het is iets wat ze moeten willen hebben.’