Met nog drie weken te gaan voordat het jaar om is, zijn er nu al meer verkeersdoden in Israel te betreuren dan in heel 2018. Toen waren er 316 ongelukken, nu staat de teller al op 319.
Iedereen die weleens in Israel is geweest, weet dat manier waarop er wordt gereden nogal assertief is en men bezig is met allerlei andere zaken achter het stuur, zoals het gebruik van Whatsapp en social media, in plaats van bezig te zijn met de weg.
Verkeersregels zijn er wel, vergelijkbaar met andere landen, maar daar houdt men zich over het algemeen niet aan.
Richting aangeven, nooit van gehoord. Inhalen gebeurt bij voorkeur rechts. En de linkerbaan die is van mij, denken veel chauffeurs. En dan hebben we het maar niet over het feit dat er veel auto’s in de avond of nacht, of bij slecht weer, geen verlichting aanzetten. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden die je tegen kan komen.
Tot dit jaar daalde het aantal verkeersgerelateerde doden gestaag:
- 2016: 377 doden
- 2017: 354 doden
- 2018: 318 doden
Dit jaar is het aantal doden door ongelukken met een motorfiets bijzonder sterk gestegen; 65 tot heden, vergeleken met slechts 44 over heel 2018.
Zestien fietsers zijn omgekomen en nog eens 14 mensen zijn omgekomen bij ongelukken met elektrische fietsen. In 2018 kwamen in totaal 16 fietsers om het leven en 19 mensen hebben de elektrische fiets of step niet overleefd.
Sinds de oprichting van de staat Israël in 1948,m zijn volgens de National Road Safety Authority 34.051 mensen in het verkeer omgekomen, van wie 5.132 kinderen of minderjarig waren.
Verkeersgerelateerde sterftecijfer in Israel ligt hoger dan het totaal aantal oorlogs- en terreurslachtoffers.
Op de laatste Memorial Day in mei dit jaar, waren er sinds de oprichting van de staat Israel 23.741 soldaten omgekomen en nog eens 3.150 Israëli’s gedood bij terreuraanslagen.