Uw supermarkt en warenhuis weten wie u bent, wat u hebt gekocht en waar u vervolgens winkelt dankzij Israelische uitvindingen waar we hier een aantal van presenteren.
Dat klinkt misschien opdringerig, maar als het je toelaat om sneller uit te checken en de producten die je wilt goedkoper te krijgen, is het dan een eerlijke afweging? Ethan Chernofsky, vice-president marketing bij Placer.ai, een van de Israëlische bedrijven die proberen de fysieke winkelervaring te veranderen, zegt volmondig ja.
Grote winkels zoals Target en Walmart hadden al toegang tot dit soort gegevens via minder technische middelen, zoals het inzien van Mastercard-verkooprapporten, vertelt Chernofsky aan ISRAEL21c. Opkomende technologieën, waaronder kunstmatige intelligentie en machine-learning, zullen een sterke “democratiserende invloed hebben die het speelveld gelijk maakt.”
De sleutel tot het voorkomen van een totale rebellie bij de consument is het garanderen van anonimiteit. Gegevens moeten van alle identificerende informatie worden verwijderd. Als het goed wordt gedaan, stelt Chernofsky, “bieden gegevens een groter goed.”
ISRAEL21c wierp een blik op vijf Israëlische startups die zeggen dat de voordelen die ze bieden allen maar superlatieven zullen krijgen.
Placer.ai: Waar ga je vervolgens winkelen?
Placer.ai noemt zichzelf ‘het meest geavanceerde platform voor analyse van voetverkeer ter wereld’.
Het bedrijf haalde $ 4 miljoen op in 2018 om een gratis online tool te lanceren waarmee retailers ‘inzichten en gedragsvoorspellingen kunnen verzamelen voor elke locatie, winkel of geografisch gebied’. Dit soort gegevens was voorheen alleen beschikbaar voor digitale winkels.
De ‘ai’ in de naam van het bedrijf staat voor de “kunstmatige intelligentie” die Placer.ai gebruikt om de gegevens te verwerken die anoniem van tientallen miljoenen mobiele apparaten worden ontvangen via partnerschappen met mobiele applicaties.
Placer.ai kan vaststellen dat “een telefoon van punt X naar punt Y is verplaatst en hoeveel tijd hij op elke plaats heeft doorgebracht”, legt Chernofsky uit. “Onze algoritmen maken logisch gebreuk van die bewegingen. We weten dat je in een winkelcentrum een CVS-winkel bent binnengegaan, hoewel de GPS het apparaat niet helemaal naar de winkel volgt. “
Placer.ai kan winkels helpen hun bedrijfsprestaties te vergelijken met elke lokale of verre concurrent, inzicht krijgen in meer dan 13 miljoen locaties en plaatsen in de Verenigde Staten en verkeer en klantgedrag in elke detailhandel analyseren.
Trigo Vision: voedt de volgende generatie Amazon Go
Amazon Go – de in Seattle gevestigde gigant in online retailing, heeft de standaard gezet voor de kassavrije supermarkten. Camera’s en sensoren volgen wat u in uw mandje stopt. Wanneer u de deur uitloopt, wordt uw creditcard automatisch belast.
Het Trigo Vision uit Tel Aviv combineert een aan het plafond bevestigd cameranetwerk met machine vision-algoritmen om de door de klant gekozen artikelen tijdens het winkelen te identificeren en vast te leggen.
Trigo is in 2017 opgericht door voormalige IDF-inlichtingenofficieren en heeft in totaal $ 29 miljoen opgehaald. De Britse supermarktketen Tesco integreert nu de Trigo Vision-technologie in de app van zijn klanten.
Het oorspronkelijke idee was om een slimme winkelwagen te bouwen, maar CEO Michael Gabay vertelde de website TNW: “Het was te duur, het ging vaak stuk, mensen stelen ze, ze moeten batterijen vervangen en onderhoud uitvoeren. Toen kwamen we op het idee om camera’s boven ons te plaatsen. “
Shufersal, de grootste supermarktketen van Israël, is van plan het Trigo-systeem in zijn 272 winkels te implementeren. Shufersal CEO Itzik Abercohen zei dat het partnerschap “de winkelervaring zal transformeren en de wrijvingspunten van onze klanten zal minimaliseren.”
Preciate: Facial recognition for faster checkouts
Precieze gezichtsherkenningstechnologie kan mensen in een menigte identificeren met een nauwkeurigheid van 85 procent. Retailers kunnen het gebruiken om informatie over winkelgewoonten te verzamelen; faciliteer directe betaling zonder kassa; en push kortingsbonnen en aanbiedingen rechtstreeks naar de Preciate-app die de klanten van een retailer gebruiken.
Om privacykwesties weg te nemen, benadrukt het bedrijf dat Preciate shoppers niet persoonlijk zal herkennen zonder hun specifieke toestemming en dat de afbeeldingen van shoppers nooit worden opgeslagen. Preciate voldoet ook aan de GDPR-privacynorm van de Europese Unie.
“Buiten de beveiligingswereld wordt gezichtsherkenningstechnologie als eng beschouwd”, geeft Preciate mede-oprichter Avi Naor toe. Maar na verloop van tijd, voorspelt Naor, zal gezichtsherkenning heel normaal worden worden, net zoals online betalen met een creditcard normaal is geworden.
Shekel Brainweigh: AI ontmoet de weegschaal
Shekel Brainweigh is een klassiek succesverhaal over een kibboets. Het bedrijf is vier decennia geleden opgericht in Kibbutz Beit Keshet in het noorden van Israël en is een leider in precisieweging. Het levert schalen voor GE Healthcare-incubators en -verwarmers, en is het brein achter vele self-checkout-services, in samenwerking met ontwikkelaars zoals Toshiba, Fujitsu en Datalogic.
Met een omzet van $ 18,7 miljoen in 2018, gebruikte het bedrijf kunstmatige intelligentie om winkelschap ‘Productbewust’ te ontwikkelen zodat die de producten die hij draagt ook ’voelt’.
Aan de randen van elke plank installeert Shekel Brainweigh vier op internet aangesloten belastings-sensoren. Omdat elk product zijn eigen kenmerkende gewichtsverdeling heeft, in combinatie met de SKU (stock keeping unit) van het product, kan de technologie van Shekel Brainweigh in realtime communiceren met een winkel welke artikelen zijn opgehaald, teruggestuurd of moeten worden aangevuld.
Het andere nieuwe product van het bedrijf is ‘Innovendi’, een automaat zonder toezicht op AI. Klanten vegen hun creditcard of gebruiken een smartphone-betaalapp, openen de deur naar de automaat, nemen wat ze willen en lopen weg. De geselecteerde producten worden op gewicht geïdentificeerd en automatisch betaald.
Het bedrijf voert pilots uit met fabrikanten in Israël, Duitsland en de Verenigde Staten met een plan om het product in 2020 commercieel te lanceren. Een partnerschap met de Israëlische zuivelproducent Tnuva houdt de uitrol in van 1200 Innovendi-machines over een periode van zeven jaar.