Israël kan op dit moment worden vergeleken met een land dat in tweeën is gesplitst, net als de Verenigde Staten onder Trump, waarbij de ene helft van het land een film in de ene bioscoop bekijkt en de andere helft naar een andere film in een andere bioscoop kijkt.
Zo vatte rabbijn Amichai Gordin, van de Har Etzion yeshiva in Alon Shvut, de huidige situatie van het land samen in een interview donderdagochtend op Army Radio. In één bioscoop gaat de film die wordt vertoond over een corrupte premier; terwijl in de andere bioscoop de film wordt vertoond die gaat over corruptie in het kantoor van de openbare aanklager en bij de politie.
“Wat we vragen is om de films te stoppen, het licht uit te doen en de mensen uit beide theaters te halen,” zei hij. En de manier om dat te doen, zei hij, is door president Reuven Rivlin die premier Benjamin Netanyahu gratie verleent, in ruil voor het vertrek van Netanyahu uit het openbaar ambt.
Rabbijn Gordin was een van de vier nationaal-religieuze rabbijnen die eerder deze week een brief in deze geest aan Rivlin schreven.
De andere ondertekenaars van de brief waren: Yaakov Medan, een van de leiders van de Har Etzion yeshiva; Amitai Porat, de secretaris-generaal van de religieuze kibboetsbeweging; en Haim Navon, die Joodse gedachte en Talmoed aan verschillende instellingen onderwijst en een populaire wekelijkse columnist is voor de krant Makor Rishon.
“Het politieke systeem in Israël bevindt zich midden in een ongekende en gevaarlijke politieke en juridische crisis”, aldus de brief. “Deze crisis bedreigt het vermogen van het politieke systeem om antwoorden te bieden op de moeilijke uitdagingen waarmee Israël vandaag wordt geconfronteerd.”
In de brief wordt er bij president Rivlin op aangedrongen om gratie aan Netanyahu te verlenen in ruil voor zijn onmiddellijke vertrek. “Deze stap, die niet bepaald of hij schuldig of onschuldig is, lijkt ons de enige lijkt ons de enige mogelijkheid om uit de huidige situatie te komen, schreven de rabbijnen.
Gordin legde in het radio-interview uit dat het de bevolking het vertrouwen in het politieke alsook het juridische systeem aan het verliezen is.
En het slechte nieuws is, “de huidige situatie wordt alleen maar slechter”, zo voegde hij eraan toe.
De oproep aan president Rivlin voor gratie aan Netanyahu is daarom gewoon een manier om een einde te maken aan de hele saga en het land in staat te stellen zich te concentreren op andere, meer dringende kwesties, variërend van het maken van een staatsbegroting tot het confronteren van Iran.
Rivlin, als president van het land, heeft de macht om gratie te verlenen of een straf om te zetten in een lagere straf, zoals hij deed in de aanloop naar het 70-jarig bestaan van het land twee jaar geleden toen hij deze macht gebruikte om de straf van tientallen criminelen om te zetten in een lagere straf of de straf kwijt te schelden.
Geen van die gevallen kwam echter in de buurt van de omvang van de Netanyahu-zaak.
Wat niet betekent dat er in het verleden geen voorbeelden van vergelijkbare gratie zijn geweest. Zo gaf de toenmalige president Chaim Herzog in 1986 gratie aan, het hoofd van de Shin Bet , Avraham Shalom, vier van zijn top medewerkers en zeven andere Shin Bet-agenten betrokken bij de moord op twee Palestijnse terroristen in de Bus 300-affaire en in de daaropvolgende cover-up die valselijk brigadegeneraal – en toekomstige minister van Defensie – Yitzhak Mordechai erbij hadden betrokken en beschuldigden.
Die gratie, voordat de zaken voor de rechter kwamen, was gerechtvaardigd op grond van het feit dat het openbare onderzoek dat de Shin Bet zou ondergaan tijdens een rechtszaak de efficiëntie zou schaden en de veiligheid van het land zou schaden. Met andere woorden, het land kon zich eenvoudigweg geen proces veroorloven.
En het is die gratie die het meest lijkt op degene die de vier rabbijnen nu van Rivlin vragen voor Netanyahu.