Het Amerikaanse elektrische autobedrijf Tesla, onder leiding van Elon Musk, heeft indirect het rapport bevestigd dat voor het eerst verscheen in “Globes” dat het van plan is zijn auto’s in Israël te gaan verkopen. Het bedrijf heeft op zijn vacaturesite geadverteerd met de functie van Country Manager, Israel, gevestigd in Tel Aviv, met verantwoordelijkheid voor service, verkoop en levering.
De Israelische manager zal onder andere verantwoordelijk zijn voor werving en zal moeten “deelnemen aan het strategische ontwerp van onze voetafdruk voor de laadinfrastructuur in de markt”, aldus de inhoudt van de vacature.
De advertentie is in overeenstemming met het beleid van Tesla om rechtstreeks te opereren in de gebieden waar het aanwezig is, via dochterondernemingen, in plaats van via dealers. De dochterondernemingen rapporteren rechtstreeks aan het hoofdkantoor van Tesla. In het afgelopen decennium zijn er tientallen pogingen gedaan om Tesla-voertuigen in Israël te importeren, rechtstreeks van het bedrijf of via derden, maar Tesla blokkeerde ze allemaal.
De grote vraag naar zijn voertuigen heeft wereldwijd tot lange wachtlijsten en vertragingen bij de levering geleid, maar bronnen uit de industrie zeggen dat Israël nu eindelijk aan de beurt is omdat de massaproductie van Tesla’s Model 3 nu ook in China begint en het bedrijf tegelijkertijd zijn productiecapaciteit in de VS uitbreidt.
Zoals onthuld door “Globes”, begonnen de voorbereidingen voor toetreding tot de Israëlische markt maanden geleden, en waren gericht op gesprekken met bedrijven in Israël die in staat waren de infrastructuur voor snelladen op te zetten. Er was ook contact met senior managers in de Israëlische voertuigindustrie via de vestigingen van Tesla in Europa en de Golfstaten. Voor zover bekend, zijn ten minste twee voormalige senior managers bij auto-importeurs in Israël aangeworven voor het set-up team.
Sommige Tesla-modellen, met name het prestige Model S, zullen in Israël aanzienlijk duurder worden vanwege nieuwe “groene belastingregels” die in januari van kracht worden, waardoor het prijsplafond voor belastingvoordelen voor elektrische voertuigen wordt verlaagd. De meer populaire modellen, zoals de Model 3 en de Tesla Y compacte crossover (die nog niet is gelanceerd) zullen echter geen significante gevolgen ondervinden, en zullen waarschijnlijk voor NIS 200.000-250.000 (€50.000 – €63.000) in hun basisversies te koop zijn.