Het Israëlische ministerie van Defensie heeft een nieuwe overeenkomst getekend met Israel Shipyards om een ”drijvend dok” te kopen voor het onderhoud van de onderzeeërs en nieuwe Sa’ar 6-korvetten van de marine.
De koopovereenkomst tussen de afdeling Productie en Inkoop (DOPP) van het ministerie en Israel Shipyards heeft een geschatte waarde van 23 miljoen euro en omvat de bouw van een drijvend dok dat binnen 24 maanden zal worden voltooid, evenals ondersteunings- en onderhoudswerkzaamheden voor de komende tien jaar.
Het drijvende dok zal personeel toelaten om de schepen boven zeeniveau te brengen voor regulier onderhoudswerk, evenals om de installatie van door Israël zelf gebouwde gevechtssystemen op de schepen mogelijk te maken na aankomst uit Duitsland.
Bovendien heeft het ministerie van Defensie als onderdeel van de overeenkomst Israel Shipyards gekozen om de planning en de bouw van de toekomstige schepen van de marine te leiden. Israel wil de schepen die in de jaren 1980 tot 1990 zijn gebouwd vervangen. De eerste fase van het project duurt meer dan een jaar, zei het ministerie van Defensie.
“In een gezamenlijke inspanningen zijn we erin geslaagd de begroting te verhogen”, zei Avid Dadon, het hoofd van de afdeling Productie en Inkoop bij het ministerie van Defensie.
De bouw van de vier Sa’ar 6 oorlogsschepen werd overeengekomen in een deal van 430 miljoen euro tussen Israël en het Duitse bedrijf ThyssenKrupp in 2015. Die schepen zullen tegen 2021 in Israel aankomen.
De nieuwe Sa’ar 6 schepen zullen de offshore aardgasinstallaties van Israël verdedigen alsmede andere strategische maritieme activa, en volgens de marine ook voor het behouden van “Israël’s soevereiniteit in de nabije en verre zeeën, het vernietigen van de vijandelijke oorlogsvloten en in een aanzienlijke mate bijdragen tot complexe en geheime missies.”
De nieuwe 90-meter lange Sa’ar 6 schepen zullen een bemanning van 70 man hebben die worden bijgestaan door onbemande vliegtuigen en marinehelikopters. Ze hebben een maximale snelheid van 24 knopen en een bereik van 2500 zeemijlen.