China’s NIO zal massale geautomatiseerde en autonome voertuigen produceren die de technologie van Mobileye geïntegreerd krijgen; Mobileye is een ‘kritisch onderdeel van de toekomst van Intel’, zegt Intel CFO tijdens een beleggersevenement.
Mobileye, een in Jeruzalem gevestigde maker van technologieën voor zelfrijdende auto’s, werkt samen met de Chinese autofabrikant NIO om geautomatiseerde en autonome voertuigen voor consumenten in China en andere landen te ontwikkelen, meldt de Times of Israel.
Als onderdeel van de overeenkomst tussen de partijen zal NIO een zelfrijdend systeem bouwen en produceren dat is ontworpen door Mobileye. Dit zelfrijdende systeem “zou de eerste in zijn soort zijn”, daarbij strevend naar het creëren van autonome voertuigen van hoge kwaliteit tegen redelijke kosten, kondigde Mobileye aan op een beleggersconferentie die dinsdag in Jeruzalem werd gehouden.
NIO zal het systeem voor Mobileye in massaproductie produceren en zijn Level 4 Autonomous Vehicle-technologie integreren in zijn elektrische voertuigen voor consumentenmarkten en in auto’s die worden geleverd voor Mobileye’s zelfrijdende deelauto diensten zonder bestuurder, zei het bedrijf in een verklaring.
Mobileye’s Level 4-technologiekit is een technologieoplossing zonder bestuurder die bedoeld is om in auto’s te worden geïntegreerd met autonome mogelijkheden die auto-ongelukken helpen minimaliseren. Aan de basis van de technologie ligt de EyeQ-chip van Mobileye.
De producten zullen in eerste instantie in China worden verkocht, met uitbreiding naar andere wereldwijde markten in een later stadium.
Mobileye werd in 2017 overgenomen door Intel Corp. voor maar liefst $ 15,3 miljard . Tijdens het beleggersevenement dinsdag zei prof. Amnon Shashua, senior vice president en president en CEO van Mobileye, dat het Israëlische bedrijf in het derde kwartaal van het jaar een omzetgroei van 20 procent realiseerde, op jaarbasis tot ongeveer $ 900 miljoen temidden van een grotere verkoop van zijn geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).
De samenwerking met NIO is belangrijk omdat het het zelfrijdende systeem van Mobileye “toegankelijk voor massamarkten zal maken, waardoor het bereik van zijn autonome voertuiginnovatie verder wordt uitgebreid naar autoklanten op wereldschaal”, aldus de verklaring.
De overeenkomst markeert ook de eerste grootschalige automaker-partner die voertuigen levert aan Mobileye, terwijl het bedrijf een wereldwijde commerciële robotaxi-vloot bouwt. Mobileye zei in juli dat haar zelfrijdende onderneming in eerste instantie zal beginnen met een vloot robotaxis in plaats van privévoertuigen.
De samenwerking met Mobileye zal NIO helpen “zijn toonaangevende positie op de markt voor premium elektrische voertuigen te behouden”, met auto’s die veiliger zijn en worden aangedreven door geavanceerde technologieën voor rijhulpsystemen en met een zekere mate van autonomie, aldus de verklaring.
“We waarderen de mogelijkheid om meer verkeersveiligheid in China en andere markten te brengen door onze inspanningen, en kijken uit naar de ondersteuning van NIO terwijl Mobileye een transformationele mobiliteitsdienst over de hele wereld bouwt,” zei Shashua van Mobileye in de verklaring.
Shashua zei dat Mobileye tegen eind 2019 wereldwijd meer dan 50 miljoen EyeQ-chips zal hebben verzonden sinds 2008 en dat haar ADAS-systemen zijn overgenomen in meer dan 300 automodellen.
Tijdens de top zei Intel CFO George Davis dat Mobileye een van de “grootste weddenschappen” van Intel was en dat het Israëlische bedrijf “een cruciaal onderdeel is van de toekomst van Intel.” Mobileye “is nu de snelst groeiende onderneming van Intel op jaarbasis”, aldus de verklaring.