Een nieuwe Israelische startup heeft als doel luchtverfrissers in de auto te vervangen door een hightech gadget dat slechte geuren kan bestrijden, meldt Israel21C.
Stinkende auto’s – iedereen kent ze. We zijn allemaal in voertuigen gestapt met een aanhoudende geur van sigarettenrook, een vergeten bananenschil of andere reukzin.
Autodealers en verhuurbedrijven spuiten meestal parfum of luchtverfrisser om aanstootgevende geuren te bestrijden. Maar ongeveer 30% van de mensen houdt niet van de geur van parfum. Vele anderen zijn allergisch voor verschillende geuren.
De Israëlische startup Moodify heeft als doel de auto-verfrissers met dennengeur te vervangen die aan de achteruitkijkspiegel hangen. De hightech-aanpak is gebaseerd op tien jaar neurobiologisch onderzoek aan het Israëlische Weizmann Institute of Science.
Moodify heeft een exclusieve licentieovereenkomst met het Weizmann-instituut om het olfactorische onderzoek van de universiteit te commercialiseren om een groot aantal “actieve geurproducten” te produceren.
Het eerste product van het bedrijf, Moodify White, elimineert percepties van slechte geuren door tijdelijk de manier waarop de hersenen de geur interpreteren te beïnvloeden. Het verwart de hersenen met aangepaste geuren op dezelfde manier als een machine met “witte ruis” onaangename geluiden onderdrukt door de ruimte te verzadigen met een neutrale audio-achtergrond.
Moodify CEO Yigal Sharon legt aan ISRAEL21c uit dat Moodify White een klein aantal moleculen genereert “die de hersenen een andere geur doorgeven, zodat de geurmoleculen helemaal niet worden herkend.”
Het kleine apparaat van Moodify voor de auto “verspreidt passief geuren, dat gebeurt niet met elektriciteit,” zegt Sharon. Het apparaat kan zich onder de stoelen of in het ventilatiesysteem bevinden.
Sharon stelt zich een ‘scheermesmodel’ voor het bedrijf van Moodify voor. Een dealer, of leverancier van auto-onderdelen of fabrikant, installeert de diffusie-eenheid in de auto voor minder dan 50 dollar, zegt Sharon. De klant ontvangt 12 cartridges die het eerste jaar meegaan. Daarna kunnen autobezitters vervangende cartridges kopen, zoals je doet met scheerapparaten en scheermesjes.
Uiteindelijk hoopt Moodify zijn technologie te verbeteren, zodat elke cartridge tot een jaar meegaat. “Je vervangt ze wanneer je de auto brengt voor een beurt”, zegt Sharon.
Moodify’s eerste openbare demonstratie van de technologie vond plaats in september op de handelsbeurs van de Duitse automobielindustrie in Frankfurt, als onderdeel van een samenwerking met autoleverancier Valeo.
Dealers en autoverhuurbedrijven in Amerika krijgen het product pas in januari 2020 op de Consumer Electronics Show in Las Vegas te zien.
Sharon zegt dat Moodify hoopt het apparaat tegen april van volgend jaar aan partners te kunnen verkopen. Uiteindelijk kunnen consumenten mogelijk hun eigen Moodify White-systeem aanschaffen.
Sharon zegt dat het bedrijf al in gesprek is met hotels en ziekenhuizen, waar sigaretten en andere geuren in overvloed aanwezig zijn. Maar auto’s zijn waar het geld is.
In oktober nam Toyota AI Ventures (onderdeel van de Toyota groep) deel aan een investeringsronde van 1,6 miljoen dollar in Moodify onder leiding van het in Israël gevestigde Next Gear Ventures. Moodify heeft in de twee jaar sinds de oprichting van het bedrijf in totaal 2,3 miljoen dollar opgehaald.