Voor het tweede opeenvolgende jaar zijn studenten in Israël die kiezen voor ingenieurswezen en andere technische studies de grootste groep studenten – met klassen die goed zijn voor 18,4% van het totale aantal studenten, volgens gegevens die zijn verstrekt door de Council for Higher Education in Israel voor het academisch jaar 2018-19 .
Technische studies omvatten elektrische en elektronische engineering, software engineering, informatiesystemen engineering, civiele en mechanische engineering, en chemicaliën en materialen engineering, aldus de Times of Israel.
Hoewel juridische- en bedrijfskundeprogramma’s de afgelopen 10 jaar als zeer wenselijk werden beschouwd, blijkt uit recente gegevens dat het aantal inschrijvingen met ongeveer 20 tot 25 procent is gedaald, terwijl het aantal technische programma’s is toegenomen. Tegenwoordig studeert een op de vier Israëlische studenten – of ongeveer 51.000 studenten – engineering, informatica of wiskunde, blijkt uit de cijfers.
De boost in wetenschapsstudenten is het directe resultaat van een paar honderd miljoen shekel overheidsinitiatieven om het aantal afgestudeerden te verhogen om de bloeiende technische industrie van de natie te voeden, zei de Raad voor Hoger Onderwijs in een verklaring.
Israël, de zogenaamde “Startup Nation”, lijdt aan een acuut tekort aan geschoolde werknemers om zijn technische motor voort te stuwen. In de innovatiesector ontbreken jaarlijks ongeveer 15.000 geschoolde werknemers, blijkt uit gegevens die zijn verzameld door Start-Up Nation Central en de Israel Innovation Authority vorig jaar.
De nieuwe gegevens laten zien “dat we onze missie hebben volbracht, en dankzij stimulansen die zijn gegeven aan academische instellingen en de uitbreiding van de infrastructuur, waren we in staat om een revolutie teweeg te brengen in de onderwerpen die in Israël zijn onderzocht – veel studenten kiezen voor de uitdaging van hightech studies,” zei Professor Yaffa Zilbershats, voorzitter van de raad.
“Deze belangrijke verandering in het academische systeem zal een grote impact hebben op de Israëlische economie. In samenwerking met academische instellingen zijn we vastbesloten om de trend voort te zetten, ondernemerschap en innovatie in Israël te bevorderen en de academische wereld en de industrie te integreren.”
De CHE is van mening dat om aan de evoluerende technologische behoeften te voldoen, de academische wereld de traditionele verdeling van gevarieerde facultaire studies moet veranderen in een meer interdisciplinair systeem, om goed afgeronde studenten met een gevarieerde set van vaardigheden te produceren. Dus, naast bedrijfs- en technische en economische studies, moeten cursussen ook filosofie, literatuur, kunst, geschiedenis en andere geesteswetenschappen in hun opleidingen opnemen.
Het totale aantal ingenieursstudenten voor het studiejaar 2018-19 steeg tot 35.041, een stijging van 34.599 in 2017-18 en 31.918 in 2009-10.
De opleidingen Wiskunde, Statistiek en Informatica stegen tot 16.780 studenten in 2018-19, van 15.553 een jaar eerder en 9.122 in 2009-10.
Het aantal rechtenstudenten daalde van 12.168 het jaar daarvoor tot 12.223 en 15.790 in 2009-10.
Bedrijfs- en Managementwetenschappen stegen tot 18.711 in het academiejaar 2018-19, van 18.463 een jaar eerder, maar tegen 19.463 in 2009-10, toonden de gegevens aan. Het aantal studenten Geneeskunde daalde van 2.168 een jaar eerder naar 2.047, maar steeg van 1.457 in 2009-10.