Na het gereedkomen van de allerlaatste cd “You Want it Darker” welke 19 dagen voor zijn overlijden werd uitgebracht, bleef de 82 jarige Leonard Cohen liedjes schrijven die hij thuis opnam. Het resultaat is deze prachtige postume collectie “Happens to the Heart”.
Zijn zoon en tevens liedjesschrijver, Adam, heeft een geweldige cast van muzikanten samengesteld, zoals Daniel Lanois, Jennifer Warnes en de Spaanse gitarist Javier Mas, om recht te doen aan de onafgemaakte huisopnames.
De schaarse, sublieme instrumentatie neemt echter nooit de focus weg van de onnavolgbare stem van Cohen, die weelderig, warm en poëtisch is, maar ook met met een vleugje broosheid die bijdraagt aan het gevoel van een allerlaatste slotverklaring. En ook nu weer zijn de teksten die Leonard gebruikt , bijzonder en de moeite waard er goed naar te luisteren.
In Happens to the Heart kijkt Leonard Cohen op zijn carrière terug met kenmerkende nederigheid: “Ik werkte altijd gestadig, ik heb het nooit kunst genoemd. Ik heb mijn shit bij elkaar gekregen, Christus ontmoet en Marx gelezen.”
Marionetten vechten krachtig met de wereld die hij verlaat, en vergelijken fascisme (“Duitse marionetten verbrandden de Joden”) en recent buitenlands beleid (“Marionettenpresidenten bevelen marionettentroepen het land te verbranden”)
En dan is er The Hills, ook in deze aller, allerlaatste songs tracht Leonard Cohen het spirituele met het sensuele te verbinden.
Terwijl het tempo vertraagt en de het achtergrond koor een hemels koor vormen, bespot Leonard zijn ouder wordende lichaam (“Het systeem wordt neergeschoten / ik leef op pillen”) en in het verbluffende The Goal zegt hij “bijna levend” en “afrekening van de ziel ”. Het laatste gedicht dat hij opnam, Luister naar de kolibrie, smeekt ons om schoonheid in God en vlinders te vinden: “Luister niet naar mij.” En ten slotte is er een enorme, lege stilte en hij is verdwenen, voor altijd.