Zondag begint dan eindelijk de langverwachte bouw van een nieuwe toegangsweg naar Jeruzalem, die vanuit het westen de hoofdstad binnenkomt, nu er een bouwvergunning aan de ontwikkelaars is afgegeven.
Iedereen die wel eens met de auto vanuit Tel Aviv naar Jeruzalem is gereden kent het verschijnsel, vlak voor de ingang van Jeruzalem sta je stil en kost het moeite de stad binnen te komen.
De nieuwe highway 16, die naar schatting meer dan NIS 1 miljard (€ 250 miljoen) kost, is gericht op het verminderen van die congestie bij de ingang van de stad en moet het makkelijker maken om de stad binnen te rijden.
Verwacht wordt dat deze nieuwe weg in 2022 of 2023 open zal gaan, de vijf kilometer lange snelweg verbindt Route 1 vanaf Motza met Givat Shaul en met Shmuel Bait Street in Jeruzalem, nabij de Givat Mordechai Interchange.
Twee tunnels worden gebouwd onder de wijken Har Nof en Yefe Nof van de stad, en de snelweg zal drie knooppunten bevatten op Motza, Nahal Revida en Bait Junction.
“Highway 16 is een project van nationaal belang dat naar verwachting de verkeerscongestie bij de ingang van de hoofdstad aanzienlijk zal verminderen,” zei minister van Transport Bezalel Smotrich.
“De weg, die zal worden gebouwd en onderhouden volgens internationale normen, zal de rijtijden verkorten en de luchtvervuiling aanzienlijk verminderen, waardoor Jeruzalem in overeenstemming wordt gebracht met de vervoersnormen van hoofdsteden van ontwikkelde landen.”
In een aanvullende poging om de congestie in de stad te verminderen, hebben het ministerie van Transport, de gemeente Jeruzalem en het Jeruzalem Transport Master Plan Team in september de plannen afgerond om een openbaarvervoersbaan te bouwen langs de Begin Boulevard.
De nieuwe rijstrook heeft als doel het verkeer langs een van de belangrijkste verkeersaders van de stad te verminderen, waarbij voorrang wordt gegeven aan het openbaar vervoer, en zal langs de bestaande berm worden aangelegd. De boulevard wordt vervolgens verbreed.