De Israelische zangeres Netta, die in 2018 het Eurovisie Songfestival heeft gewonnen, is nu ook een beroemdheid in China.
Na haar optredens in tientallen landen over de gehele wereld, verscheen Netta in China in het tv programma van Naomi Wang, waar 500 miljoen mensen naar keken en waar ze haar laatste hit “Nana Banana” zong.
Naomi Wang, de zangeres die ook wel “China’s Beyoncé” wordt genoemd pronkt met haar gebruinde, sproeterige huid, die het Chinese stereotype van de ingetogen popprinses met porseleinen huid uitstraalt, en voldoet net zoals Netta met haar vollere figuur niet aan het het beeld van “de slanke zangeressen”, die meestal bovenaan de hitlijsten staan.
Haar optreden in China is slechts het laatste voorbeeld van hoe de bekendheid van Netta zich over de hele wereld heeft verspreid, ver buiten Europa en het Midden-Oosten. Onlangs bijvoorbeeld hebben de posterijen van Tsjaad postzegels uitgegeven die hulde brengen aan het Eurovisie Songfestival met twee afbeeldingen van Netta. Tsjaad heeft trouwens onlangs de diplomatieke betrekkingen met Israël vernieuwd, maar dat terzijde.
Recent is bekend geworden dat Netta een rol zal spelen in een nieuwe Netflix-film over het Eurovisie Songfestival, met Will Ferrell en Rachel McAdams in de hoofdrollen.