Gedreven door kwesties als het milieu en materiaalverspilling, is de digitale Israëlische startup Twine Solutions gestart met het transformeren van de gigantische wereldwijde textielindustrie.
Naar schatting 17% tot 20% van de wereldwijde industriële watervervuiling is het gevolg van het behandelen en verven van stoffen, waarbij giftige substanties van veel van de 8.000 synthetische chemicaliën die worden gebruikt voor onze kleding, de vitale waterwegen in de wereld vervuilen.
Tot op heden, zegt het bedrijf, bestaat er nog geen concept als “digitaal verven”. Hoewel digitaal printen en analoog verven gevestigde termen zijn, is Twine het eerste bedrijf ter wereld die een technologie heeft ontwikkeld die in staat is draden digitaal te verven, tot in de vezel zelf door te dringen en kledingfabrikanten de kwaliteit te garanderen die ze nodig hebben.
“De textielindustrie is de op een na grootste ter wereld, maar loopt ver achter op veel kleinere industrieën als het gaat om digitale technologie”, vertelde Twine vice-president product en marketing Yariv Bustan aan The Jerusalem Post. “Grafische kunst is erg geavanceerd, maar textiel loopt ongeveer 15 jaar achter. We moeten dus de digitale technologie naar deze industrie brengen.”
Het door de eeneiige tweelingbroers Alon en Erez Moshem opgerichte bedrijf uit Petah Tikva, een Israëlische stad ten oosten van Tel Aviv, biedt de kledingindustrie twee digitale oplossingen om de efficiëntie te verhogen, de duurzaamheid te vergroten en zelfs een verbeterde personalisatie van kleding mogelijk te maken.
De digitale draad-verfmachine zelf, vereist slechts alleen een normale elektriciteitsbron en inkt die bij het bedrijf is gekocht. In tegenstelling tot bestaande vervuilende methoden voor het verven van stoffen, gebruikt de machine van Twine helemaal geen water en kan ze draden produceren voor breien, borduren en naaien.
Met de mogelijkheid om digitaal te verven volgens de exacte behoeften van de klant, vermindert het systeem ook de enorme hoeveelheden textielafval die in de traditionele toeleveringsketen worden geproduceerd. Alleen al in de VS wordt jaarlijks naar schatting 12,7 miljoen ton textielafval naar stortplaatsen gestuurd.
“Verven is een lang en gecompliceerd proces dat in enorme vaten wordt gedaan, en omdat je slechts één kleur tegelijk verft – en veel daarvan – dwingt het de hele leveringsketen om grote minimale bestelhoeveelheden te eisen”, aldus Bustan. “Je moet veel draad kopen en opslaan. Zelfs als je een klein aantal nodig heeft, moet je veel kopen. Uiteindelijk gooi je 20% tot 60% van de bestelling weg.”
De tweede digitale oplossing is de kleurstof afhankelijke smartphoneapplicatie “SnapMatch” van het bedrijf, waarmee gebruikers kleuren voor stoffen kunnen identificeren.
Momenteel moeten bedrijven die een speciale kleur willen identificeren, kleurmonsters naar het verfhuis op afgelegen locaties sturen en vervolgens wachten tot een handmatig gemengd weefselmonster terugkeert. Het proces kan weken, soms maanden duren.
De toepassing van Twine gebruikt echter een algoritme om kleuren nauwkeurig te identificeren en de draad onmiddellijk te verven volgens de gewenste kleur om een monster te produceren.
“We veranderen de leveringsketen drastisch, niet alleen de tactiek van hoe je verft, maar ook de strategie”, zegt Bustan. “In plaats van een externe ververij, verplaatsen we het allemaal in eigen huis met een licht infrastructuursysteem. We verminderen logistiek door een virtuele inventaris toe te staan en bieden een snellere time-to-market. Er is geen voorraad, dus ook geen dode voorraad en afval.”
“Twine biedt ook een unieke mogelijkheid die niet bestaat in het analoge verfproces”, voegt Bustan eraan toe, “Twine’s digitale systeem waarmee afzonderlijke draden in verschillende kleuren kunnen worden geverfd.”
Twine’s technologie heeft een stempel van goedkeuring ontvangen van milieu en duurzaamheidsgroepen en toonaangevende belanghebbenden in de industrie, waardoor investeringen zijn gegarandeerd voor een waarde van ongeveer 30 miljoen dollar. Grote geldschieters zijn HP Ventures, Maverick Ventures, New Era Capital Partners en in het Engeland gevestigde Coats, één van de grootste traditionele draadproducenten ter wereld.
Naast kwesties als duurzaamheid en verspilling, is een belangrijke aanjager van onmiddellijk en kleinschalig afdrukken de toenemende vraag naar gepersonaliseerde kleding. Terwijl grote merken al gedigitaliseerde personalisatie van kleding aanbieden, noemt Bustan het huidige productieproces een “logistieke nachtmerrie”.
Kledingfabrikanten ontwikkelen en produceren eerder collecties dan ze verkopen in de winkel, legt hij uit, maar tegenwoordig verkopen ze steeds meer producten online.
“We hebben de manier waarop we dingen op een digitale manier kopen al veranderd, en nu moeten we de manier veranderen waarop we het textiel op een digitale manier produceren”.
Door miljoenen verschillende kleurencombinaties aan te bieden zonder een enkele vooraf geverfde draadspoel, stelt Twine’s digitale technologie fabrikanten in staat om echte personalisatie te bieden aan klanten die op zoek zijn naar unieke kleding.
Terwijl de directe kosten van door Twine geproduceerde stoffen marginaal duurder zijn dan traditioneel geproduceerde stoffen, betekenen de eliminatie van afval en de bijbehorende kosten van de leveringsketen dat gebruikers een rendement op hun investering wordt beloofd binnen een kort tijdsbestek van 18 maanden tot twee jaar.
“We willen een bedrijf zijn dat de textielindustrie zal veranderen van het basiselement: beginnend bij de draad”, aldus Bustan. “Dit is ons voordeel en onze visie, omdat dat het meest elementaire element is. We gaan de textielindustrie digitaliseren.”