Nadat ze in de zomer weinig verkeer hadden gezien, passeren duizenden passagiers nu elke dag de nieuwe Ramon Airport van Eilat. Het aantal internationale vluchten is gestegen van 22 in september tot 180 (45 wekelijkse vluchten) in oktober. De wintercampagne brengt directe vluchten naar Ramon Airport vanuit bestemmingen in heel Europa, die tot maart zullen doorgaan, aldus meldt Globes.
Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair, Wizz Air, Finnair, Transavia Airlines, Ural Airlines en zelfs Lufthansa zullen 150.000 toeristen naar Eilat brengen voor wat warme, zonnige verlichting van de koude Europese winter. Het aantal wekelijkse vluchten was echter afgelopen winter groter, gemiddeld 55.
Optimisme over het winterseizoen in Eilat is afhankelijk van toeristen die Eilat niet links laten liggen voor vakanties in Sinaï, Jordanië en Jeruzalem, en van Israëliërs die massaal naar conferenties in de stad komen, ondanks dreigingen om ze te annuleren nadat Sde Dov Airport in Tel Aviv werd gesloten.
Dit is het eerste jaar waarin alle internationale vluchten naar Eilat landen op Ramot Airport, dat begin dit jaar is geopend, in plaats van Ovda Airport, zoals in voorgaande winters.
De buitenlandse luchtvaartmaatschappijen kregen een geldelijke stimulans om hen naar Ramon Airport te brengen. Luchtvaartmaatschappijen die landen op Ramon Airport zijn vrijgesteld van luchthavengelden en ontvangen een subsidie van € 60 per passagier, ongeacht de prijs die voor het ticket is betaald, zelfs als de passagier alleen in Israël landt en doorreist naar de buurlanden.
Bovendien ontvangt een luchtvaartmaatschappij die ten minste 14 wekelijkse vluchten en nog eens twee wekelijkse vluchten uitvoert dan in het voorgaande seizoen, een uitgebreide subsidie van € 66. Wizz Air voldeed aan dit criterium. Zowel Wizz Air als Ryanair voeren 16 wekelijkse vluchten uit, maar Ryanair krijgt de bonus niet, omdat het de frequentie van zijn vluchten naar Ramon Airport heeft verlaagd van 26 naar 16 wekelijkse vluchten.
Russische luchtvaartmaatschappijen zijn ook prominent aanwezig in het vluchtschema van Ramon Airport. Pobeda Airlines zal vier wekelijkse vluchten uitvoeren vanuit Moskou, en zal worden vergezeld door een andere luchtvaartmaatschappij. 10 vluchten per week vanuit Moskou landen op Ramon Airport.
Rekening houdend met het feit dat 165.000 passagiers afgelopen winter op directe vluchten naar Ramon Airport aankwamen, bedroegen de door de staat betaalde subsidies € 9,8 miljoen. Het ministerie van Toerisme noemt deze campagne ‘een nationaal project dat Eilat op de toeristische wereldkaart zet’. De vraag is of de investering de moeite waard is.
Eilat is een zeer typische zomerstad in de zin van vakantieseizoenen. Een groot deel van de 60.000 inwoners van de stad leeft van het toerisme. Wanneer het winterseizoen begint, krijgt Eilat honger. De campagne om het toerisme in de stad te stimuleren door middel van een geldelijke stimulans van het Ministerie van Toerisme begon drie jaar geleden, gekoppeld aan campagnes in de Europese steden.
De buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zijn niet de enigen die het vluchtschema van Eilat invullen; Luchtvaartmaatschappijen in Israël zullen ook hetzelfde vluchtschema blijven gebruiken als in de zomer, volgens Arkia International CEO Oz Berlowitz. “Enkele weken zullen we zelfs het vluchtschema verbeteren”, zegt hij. “In november en december bereiden we ons voor op grote conferenties. Er is vraag en we zullen dienovereenkomstig zitplaatsen aanbieden.”
Een Lufthansa-vlucht vanuit Frankfurt landde zondag op Ramon Airport – de eerste vlucht door een grote luchtvaartmaatschappij in de wintercampagne. Lufthansa onderscheidt zich tussen de goedkope luchtvaartmaatschappijen die het vluchtschema invullen.
Het bedrijf heeft dit jaar de frequentie van zijn vluchten verlaagd van twee naar één per week, maar de focus blijft niet beperkt tot Eilat. Het biedt onder andere vluchten aan vanaf Ramon Airport, inclusief een stop in Duitsland, voor $ 655 naar Bangkok en voor $ 685 naar Hong Kong.