Het Israelische bedrijf Shapir en zijn Spaanse partner CAF Group hebben de aanbesteding gewonnen voor het bouwen, exploiteren en onderhouden van de Groene Lijn en de Rode Lijn-uitbreiding van de lightrail van Jeruzalem, heeft het ministerie van Financiën aangekondigd. Totale kosten zijn begroot op NIS 10 miljard, omgerekend 2,5 miljard euro.
Shapir en CAF werken samen in een gezamenlijk opgericht bedrijf met de naam TransJerusalem J-Net Ltd. Als onderdeel van het bod zal het consortium ook de bestaande Rode Lijn krijgen voor onderhoud en exploitatie nadat de staat het van CityPass heeft teruggebracht. De concessie van de groene en rode lijnen van Jeruzalem is 15 jaar met een optie voor nog eens 10 jaar. Het onderhoud duurt 25 jaar, ongeacht of de optie wordt gebruikt.
De werkzaamheden beginnen nog dit jaar en zal in fasen tussen 2023 en 2025 gereed zijn. Daarna zullen er 500.000 passagiers per dag worden vervoerd, waarmee het lightrail project in Jeruzalem één van de grootste massa-transportsystemen in Europa en het Midden-Oosten zal zijn.
Naast de bestaande rode lijn worden 27 kilometer aan nieuwe lijnen gebouwd en 50 nieuwe stations. Er worden 100 nieuwe rijtuigen aangeschaft en er wordt een centraal depot en een garage en een controle- en commandocentrum gebouwd. Bruggen voor de lightrail worden gebouwd op belangrijke kruispunten, evenals park- en ritcentra aan de rand van de stad.