De auto-industrie beseft dat privé autonome auto’s op hun beurt moeten wachten, eerst moeten de kosten zakken, de regulering verbeterd worden.
De eerste zelfrijdende auto’s zijn waarschijnlijk eerder taxi’s dan privévoertuigen, aldus oprichter Amnon Shashua van Mobileye in een opiniestuk gepubliceerd op dinsdag op de website van Intel Corp., die Mobileye in 2017 voor $ 15,3 miljard heeft gekocht. Shashua, beschouwd als een pionier in de autonome auto-industrie, legde hierin zijn visie uit, aldus de Times of Israel.
Er zijn drie aspecten aan autonome voertuigen, legde Shashua uit: geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), robo-taxi’s en volledig autonome privéauto’s die de auto’s zullen vervangen die we vandaag gebruiken, en die Shashua aanduidt als “serie geproduceerde autonome personenauto’s”.
De ‘hersens’ binnen Intel Corp.’s / Mobileye zelfrijdende auto (screenshot van YouTube)
Met ADAS, dat al in gebruik is, hebben bestuurders de controle over hun voertuigen, maar het autonome systeem grijpt in wanneer dat nodig is om ongelukken te voorkomen. “Deze kritieke fase van auto-tech-AI is in volle gang, met de penetratie van vandaag rond de 22% en verwacht wordt dat deze in 2025 sterk zal stijgen tot 75%”, schreef Shashua, verwijzend naar ADAS.
De volgende fase zal de opkomst van robotaxi’s zien, autonome voertuigen die worden bediend via een app. “Serieproductie van autonome personenauto’s moet wachten tot de robotaxi-industrie wordt geïmplementeerd en volwassen wordt”, schreef Shashua. Dit komt door drie factoren: kosten, regelgeving en geografische schaal.
“Het is te moeilijk gebleken om alle factoren tegelijkertijd geoptimaliseerd te krijgen in een enkele sprong”, schreef hij. “Veel marktleiders realiseren zich dat het mogelijk is om de uitdagingen te spreiden als de inzet van volledig autonome voertuigen (AV’s) eerst de robotaxi-mogelijkheid beoogt.”
Het prijskaartje van een zelfsturend systeem (SDS) – met de nodige camera’s, radars, lidars en high-performance computing – “is in de tienduizenden dollars en dat zal zo blijven in de nabije toekomst”, schreef hij.
“Dit kostenniveau is acceptabel voor een taxi service zonder chauffeur, maar is simpelweg te duur voor personenauto’s uit de serieproductie. De kosten van SDS zouden niet meer dan een paar duizend dollar moeten bedragen – aanmerkelijk lager dan de huidige kosten – voordat een dergelijke mogelijkheid zijn weg kan vinden naar serieproductie van personenauto’s. ”
De auto-industrie is “beseft geleidelijk aan dat autonomie moet wachten totdat regulering en technologie een evenwicht bereiken, en de beste plaats om dit voor elkaar te krijgen, is door de robottaxifase”, schreef hij.
Lees hier het hele artikel.