Het Israëlische Ministerie van Energie publiceert een reeks aanbestedingen om medio 2020 minstens 2.500 oplaadstations te hebben in heel Israël. Minister Steinitz noemt het een belangrijke stap in lijn met de visie dat Israel in 2030 niet meer afhankelijk is van vervuilende energiebronnen, aldus schrijft Ynet.
Israel is een inhaalrace begonnen ,waardoor er in 2030 geen auto’s meer mogen worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden.
Eerder deze maand bracht het ministerie zijn definitieve lijst van steden en bedrijven uit, die de stations zullen installeren, een proces dat door de staat wordt gesubsidieerd.
Vorig jaar publiceerde het ministerie een reeks verschillende offertes met de uitdrukkelijke bedoeling om de stations tegen midden 2020 geïnstalleerd te hebben. Deze stations strekken zich uit van Kibbutz Dan aan de noordgrens tot Eilat, de meest zuidelijke stad van Israël, tevens een populaire badplaats aan de Rode Zee.
Het besluit om de offertes te publiceren is het gevolg van het gebrek aan motivatie bij auto importeurs om elektrische auto’s in Israël te verkopen. Volgens de statistieken van het ministerie zijn er minder dan 1.000 elektrische auto’s in Israël, in vergelijking met 100.000 hybride auto’s.
Het ministerie wil dat er 2025 een kwart van alle auto’s die in Israel worden verkocht, elektrisch zijn.
Als voorbeeld van deze aanbesteding krijgt de gemeente Jeruzalem geld voor 100 laadstations, Holon krijgt geld voor 60 stations en Ashdod en Beitar Ilit krijgen ieder 36 stations van de staat.
Een tweede aanbesteding, voor reguliere oplaadstations op openbare plaatsen zoals parkeerplaatsen en in uitgaansgebieden, werd gewonnen door negen verschillende bedrijven. Samen zullen zij 812 oplaadstations installeren op 148 verschillende plaatsen. In ruil daarvoor zullen zij een totale subsidie van €800.000 ontvangen. De locaties voor deze oplaadstations zijn grote winkelcentra, Ikea-winkels en bioscopen.