Marqt gaat als eerste supermarktketen in Nederland in zee met de startup Wasteless. De belofte: supermarkten verkopen meer en verspillen minder met Wasteless door gebruik te maken van geoptimaliseerde prijsverlagingen via het kassasysteem, aldus Distrifood.
Binnen het Wasteless-systeem zijn verse producten met een kortere houdbaarheid goedkoper. De supermarkt gooit daardoor minder vers weg. In een persbericht refereert de startup aan ervaringen in Italië binnen de keten Iper. Gian Maria Gentile, CTO Finiper in het persbericht: ‘Wasteless heeft in de 6 weken dat wij Wasteless gebruiken in de gevogelte categorie, de verspilling met 89 procent teruggebracht en de bottom line met 25 procent doen toenemen. Onze klanten pasten hun koopgedrag vanaf de eerste dag aan en begrepen dat zij voordeel kunnen krijgen, door producten met een kortere houdbaarheid te kopen, als zij dat binnen een paar dagen gaan eten. Wasteless is simpel voor de klant, zeer nuttig voor de producent en verhoogt de marge voor de retailer.’
Marqt zegt dat het idee hen meteen aansprak. Tjibbe Bouma, directie-lid van Marqt: ‘Marqt wil haar impact vergroten, daar zijn groei en innovatie voor nodig. Ondernemen vanuit de duurzame missie van Marqt vraagt om leiderschap op dit gebied. Wij willen verdere stappen zetten om de voedselketen duurzamer te maken. Wij waren direct overtuigd van de mogelijkheden die Wasteless biedt om de keten duurzamer te maken en verspilling tegen te gaan. En consumenten te belonen voor een duurzame keuze, door producten met een kortere houdbaarheid te verkopen tegen een lagere prijs. De eerste resultaten bij de Italiaanse foodretailer Finiper (met 220 vestigingen) bieden veel vertrouwen en wij hebben samen met onze IT-leverancier Centric besloten om de benodigde ontwikkelingen in onze systemen door te voeren.’
De verwachting is dat Marqt de primeur deze zomer krijgt. Daarvoor gaat de keten met Centric de kassa’s aanpassen. Ook voor andere Nederlandse ketens komt de toepassing gebaseerd op kunstmatige intelligentie daarna beschikbaar.