De oude Salomo Goldberg staat bekend om zijn wijsheid. De Salomo van de huidige tijd doet niet voor hem onder. Eerst even terug naar Ellis Island, New York City Een deel van de haven dat als aankomstterminal gebruikt wordt eind negentiende eeuw, begin twintigste eeuw Een Joods gezin arriveert vanuit Polen. Wij schrijven begin twintigste eeuw. Pal achter hen een Chinees. Pa, Ma, vijf kinderen Goldberg. “Naam?”, zegt de douane beambte . “Goldberg”, is het antwoord. En dat nog zes keer.”Goldberg, Goldberg, Goldberg, Goldberg, Goldberg en eenmaal Goldberg – Miesberg”. En tegen de Chinees: “Well, Chinese, name!”. “Mi Tu”, antwoordt de Chinees eerlijk en beleefd. Zijn gedrag beloont dat de green card – permissie voor verblijf- meteen wordt ingevuld en gestempeld, met handtekening van Mi Tu. Zijn kleinzoon runt nu Opa Mi Tu Goldberg’s té gek lekkere koosjer Chinees restaurant in Canal Street, Chinatown op Manhattan: “GOLDBERG”. In Chinese karakters..
Een blog van mijn hand beschrijft de kaashandelaar en schoonzoon van Tevje uit Anatevka. Hij maakt de overheerlijke kaas: “Stinking Bishop”. Origineel ‘Stinking Rabbi” , maar Tevje geeft zijn schoonzoon geen toestemming deze naam te gebruiken voor zijn kaas. Welnu, kom ik nóg een zeer vermaarde Joodse kaasmaker tegen: Salomo Goldberg. Kleinzoon van de Salomo van Ellis Island! Lees!
In Israel in Cheesarea heeft hij zijn kaasmakerij. In Cheesarea wonen zo’n beetje de rijkste Israeli’s, early adopters Hij kan het niet aanslepen! Met de kritische houding van de Israeli’s bedenkt hij dat ie dan zelfs de rest van de wereld kan veroveren. Frankrijk, kaasland bij uitstek dweept inmiddels met zijn kaas. Zwitserland doet niet voor de westerburen onder. De distributeurs rijden af en aan. Wow! Sinds kort in Nederland bij de beste kaaswinkels, zoals Kef in Amsterdam, Abraham Kef. (Marnixstraat en Czaar Peterstraat). Lees de geschiedenis van Abraham Kef!
Op Google kun je alles vinden over de kaas uit Cheesarea, Israel.. Zo’n delicatesse. Het water loopt je in de mond! Enfin, de blog heet: “Marketing volgens de Wet van Salomo Goldberg”. Salomo verkoopt onder eigen naam. Mooie naam, sterk merk. Smaakvol en het waard te eten. Binnen de marketing geldt ook: een goeie promotie, met een sterke naam! Keep it simple, stupid. Goldberg kent de wijze marketingregel en bedenkt zich dat Goldberg in Europa niet zo’n vaart zal lopen. Het kán niet onder eigen naam. Keep it simple, Salomo! realiseert hij zich.
Vanaf nu heet de kaas, what ‘s in a name…