De bedoeling van de reizen die Taglit/Birthright Israël sinds 1999 aanbiedt is dat de Joodse jongeren een emotionele band met de Joodse staat krijgen, en dat met name in de Verenigde Staten de verwatering van het Jodendom wordt tegengegaan. ‘De ‘birthright’-ervaring moet voor de Joden van de 21ste eeuw net zo’n vanzelfsprekend ritueel worden als de besnijdenis of de bar mitzva’, zegt marketingdirecteur Gidi Mark.
Israël en Amerikaanse zionistische organisaties vrezen dat het bestaansrecht van de Joodse staat ter discussie komt te staan als de jongste diasporageneraties zich niet meer met Israël vereenzelvigen.
De snelle toename van gemengde huwelijken heeft Joden in Amerika de laatste twintig jaar verder doen assimileren. Tegelijk is in steden als Berlijn, Moskou en New York het Joodse culturele leven opgebloeid, zodat Jeruzalem niet langer het vanzelfsprekende centrum van het Jodendom is. Jongeren voelen zich ook niet meer aangesproken door het zionistische establishment.
Het generatiebeeld rijst op uit recente onderzoeken door zowel de gevestigde orde van de Jewish Agency als de jonge New Yorkse stichting Reboot.
De alarmerende rapporten krijgen in Israël veel aandacht. Het oprukken van kerstbomen in Joodse huiskamers wordt er als een teken van verval beschouwd. Nog maar 56 procent van de Joodse Amerikanen vindt de Joodse staat van belang voor hun identiteit.
Maar onderzoek onder ‘birthright’-reizigers heeft in 2005 uitgewezen dat 93 procent van hen zich na afloop van de trip meer met Israël identificeerde.
Bron: De Volkskrant