Jeruzalem tussen feit en fictie

Feit en fictie, waarheid en verzinsel, zijn in Jeruzalem geworden tot een onontwarbare kluwen.In tien colleges zal getracht worden te laten zien hoe dit proces tot stand kwam, en vervolgens een eigen leven ging leiden.

Jeruzalem is de enige stad in de wereld die als heilig wordt beschouwd door drie monotheïstische wereldgodsdiensten: het jodendom, het christendom en de islam. Met het heilige Jeruzalem wordt een oppervlakte van een vierkante kilometer bedoeld, die sinds de zestiende eeuw door stadsmuren wordt afgebakend van de rest van de stad.Dit heilige Jeruzalem is in wezen nog steeds de Romeinse stad Colonia Aelia Capitolina, die keizer Hadrianus in 135 liet bouwen nadat hij het oude Jeruzalem had platgewalst, om de rebellerende joden te straffen. Vanaf de vierde eeuw werd deze stad verbouwd tot een groot lieu de mémoire van het christendom. In dit Romeinse decor zochten, en vonden, ook de joden hun heilige plekken: het graf van koning David, de Klaagmuur, en vooral het plateau waarop eens de Tweede Tempel (de tempel van Herodes) had gestaan.De komst van de moslims (ca. 640) bracht een derde golf van creatie van heilige plekken met zich mee. De islam ziet zichzelf als de laatste en juiste interpretatie van het monotheïsme. De heilige plekken van beide oudere godsdiensten zijn dan ook voor de islam heilig, al geeft zij daaraan een eigen, gewijzigde betekenis. Zo is de rots in de Rotskoepel op de haram al-sharif niet alleen de plek waar Abraham bereid was zijn eigen zoon te offeren (in de islam-traditie niet Izaak, maar Ismael) maar ook de sakrah, waarvandaan Mohammed langs een bundel van licht de hemel betrad en daar de grote profeten en Jezus sprak.De eeuwenlange aanwezigheid van de islam in Al-Kuds, zoals de moslims Jeruzalem noemen, is het bewijs dat God aan hun zijde staat.De Zesdaagse Oorlog in 1967, bracht de Oude Stad in handen van de Israëliërs. Vanaf dit moment groeide het besef dat Jeruzalem niet alleen in de religie, maar ook in de geschiedenis bij uitstek een joodse stad geweest was: het toen begonnen, en nog altijd voortdurende archeologische onderzoek rond de haram al-sharif (de Tempelberg) moet de harde feiten leveren die dit staven.In tien lezingen zullen door verschillende sprekers de volgende thema’s worden besproken:Introductie: Jeruzalem als heilige stadDe bijbel als historisch documentJeruzalem in de koningstijdJeruzalem tussen droom en werkelijkheidJeruzalem als hellenistische en Romeinse stadJeruzalem onder Romeins en Byzantijns bewindHet islamitische JeruzalemJeruzalem ten tijde van de KruistochtenAl KudsJeruzalem in de 19e- en 20ste eeuwZie voor verdere informatie de agenda.Een uit te printen aanmeldingsformulier vind U hieronder:————————————————————————————————-Ik meld me aan voor de collegereeks Jeruzalem tussen feit en fictieNaam:………………………… M/VAdres:………………………………….Postcode:……….Plaats:………………..Tel:…………… E-mail:……………….

Advertentie (4)