In het project Net@ krijgen Joods-Israëlische en Arabisch-Israëlische jongeren de kans samen high-tech-kennis op te doen in een speciaal opgezet lesprogramma op het gebied van computer- en communicatietechnologie.
Het is de filosofie van Net@ dat mensen de sociale kloof kunnen overbruggen door samen te leren en te werken en met elkaar iets te bereiken. Het project kan in belangrijke mate bijdragen aan de toekomst van Israël. Immers: investeren in jonge mensen betekent: investeren in de vrede.
Het aantal leerlingen in Net@ telt inmiddels ruim 1400 jongeren. Zij krijgen les van zorgvuldig geselecteerde leraren, die zowel een technische als een pedagogische training hebben doorlopen. Van de docenten wordt verwacht dat ze al hun psychologische en sociale vaardigheden inzetten om de uitdaging met succes bekroond te zien.
De officiële toelatingseis is basiskennis van het Engels, maar in feite is motivatie de bepalende factor wie wordt toegelaten. Bovendien wordt zorgvuldig gelet op een evenwichtige verdeling van uitstekende, middelmatige en zwakkere leerlingen met aanleg. Om de groepssamenstelling in balans te houden worden verhoudingsgewijs iets meer meisjesopgenomen. Bovendien wordt zorgvuldig gekeken naar een eerlijke spreiding van leerlingen uit de verschillende groepen uit de plaatselijke gemeenschap (religieus/seculier, geboren Israëli’s/immigranten, Joden/minderheden).
Het 3-jarige programma stelt hoge eisen aan de leerling. Omdat er tijdens de lessen complex technisch Engels gebruikt wordt begint het schooljaar met het vak technisch Engels, toegesneden op de eisen die het programma stelt. Van de leerlingen wordt hierbij een grote mate van naschoolse zelfwerkzaamheid verwacht. Het technische deel van het programma laat de leerlingen eerst kennismaken met de computer als fysiek object. Zij demonteren en monteren speciaal voor dat doel aangeschafte hardware. Het programma wordt voortgezet met IT-Essentials 1, dat zich richt op software (programmatuur).
Naast de leer- en praktijkvakken wordt de leerlingen een sociaal programma geboden. Teamgeest is een eerste vereiste voor het bereiken van het gezamenlijke doel. Iedereen die zich meldt voor deelname moet bereid zijn aan de sociale activiteiten mee te doen. Daarmee levert hij een inspanning die niet alleen op de eigen carrière is gericht maar ook op de gemeenschap waarin hij leeft.
Zij die het programma met goed gevolg afsluiten kunnen verder studeren aan een universiteit: het behaalde diploma is voldoende om aan de toelatingseisen te voldoen.
In aansluiting op de Israëlzondag 2006 vindt op 16 oktober in Utrecht een bijeenkomst plaats over het doelproject van de collecte.
Tijdens deze bijeenkomst, getiteld ‘Coexistence through education: Net@ at work in Galilee’, zal Zika Abzug samen met een docent en een leerling van het project Net@ hun ervaringen delen en vertellen hoe educatie een brug kan slaan tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Israël.
Hierna zal prof. dr. Ido Abram (pedagoog) verder ingaan op de mogelijkheden van coëxistentie in educatie. In Elkaar leren kennen = Leren van elkaar, eigen indentiteit en interculturele dialoog* schrijft hij hierover: