Crisis in toerisme naar Israël

Door de recente oorlog tussen Israël en Libanon wordt het aantal van 2,4 miljoen toeristen die Israël in 2006 zouden bezoeken, bij lange na gehaald. De toeristenindustrie lijdt daardoor een verlies van ruim 1 miljard dollar.

"De schatkist had direct na ingaan van het staakt-het-vuren een noodbudget ter beschikking moeten stellen.  Elke dag die voorbijgaat zonder intensieve marketingcampagnes voor het toerisme naar Israël levert meer verlies op, en hoe langer het duurt voor we aan de slag kunnen, des te groter het risico dat ook 2007 voor de toeristenbranche een verloren jaar wordt", aldus de president van de Israël Hotel Association Eli Gonen tijdens een persconferentie op 29 augustus.

Gonen sprak van een ‘catastrofe’, nu bijna 90% van alle groepsreizen die voor het einde van het jaar waren geboekt geannuleerd zijn, evenals een groot aantal chartervluchten van o.m. Nederlandse en Scandinavische vliegmaatschappijen. Door het ministerie van toerisme georganiseerde promotie-activiteiten voor buitenlandse reisagenten gaan wegens gebrek aan geld niet door.

Hoteleigenaren in het hele land maken zich grote zorgen over het teruggelopen aantal boekingen en de toename in afzeggingen. In de vier grote steden stevent de hotelbranche af op een verlies van 40% minder bezette bedden in de tweede helft van het jaar.

Ten gevolge hiervan dreigt voor 25% van de werknemers in deze branche ontslag als er niet heel snel actie wordt ondernomen. Een deel van het regeringsgeld bestemd voor de bouw van hotels zou moeten worden besteed aan promotie. Daarbij moet de nadruk liggen op het veiligheidsaspect.

De toeristenindustrie verwijt het ministerie van toerisme dat er niet veel eerder begonnen is  met een ‘day-after’ promotiecampagne in Europa en Noord-Amerika. "Die hadden ze al moeten voorbereiden terwijl er nog gevochten werd in het noorden. We hebben nog altijd geen reactie op onze voorstellen en verzoeken aan de ministeries van toerisme en financiën", aldus Gonen. "Het ministerie van toerisme heeft alleen laten weten dat het samenwerkt met de toerisme-industrie om Israël als nationale en internationale vakantiebestemming op de kaart te zetten."

Advertentie (4)