Als de geruchten waar zijn, moet Nederland volgens Karimi deze transporten stoppen. Over het algemeen kunnen bevriende naties wapens doorvoeren zonder vergunning. Daarop kan echter een uitzondering gemaakt worden, zodat deze transporten aan de criteria moeten voldoen die gelden voor wapenexport. Nederland levert in principe geen wapens aan landen die in een conflict verwikkeld zijn.
Karimi werd getipt door mensen die de aanwezigheid van de vrachtvliegtuigen ‘heel ongebruikelijk’ vinden. De tipgevers zeggen dat het wel eens wapenleveranties aan Israël naar Israël zoude kunnen zijn. Karimi zegt niet verbaasd te zijn als die uit Amerika afkomstig zijn, gezien de geschiedenis van wapentransporten naar Israël.
Karimi is ook benieuwd of via andere Nederlandse vliegvelden en havens wapens en munitie naar Israël zijn doorgevoerd en wil snel antwoord van de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris voor Economische Zaken. ”Als Nederland actief meewerkt, is er alle aanleiding om in actie te komen.”
Sinds de Bijlmerramp van oktober 1992 is bekend dat Schiphol een zeer belangrijke luchthaven is voor El Al. Het toen verongelukte toestel van de Israëlische maatschappij had ook defensiematerieel aan boord. Daarna werd duidelijk dat Israël veelvuldig met militaire vrachtvliegtuigen Schiphol aandoet.
Tijdens de Jom Kipoeroorlog in 1973 fungeerde Nederland in het geheim als doorvoerland voor Amerikaanse wapentransporten naar Israël. Minister Vredeling van Defensie had daar toen toestemming voor gegeven. Het toenmalige kabinet-Den Uyl trok die steun echter weer in toen de Arabische landen met een olieboycot dreigden.
Bron: Het Parool, 27 juli 2006