De door koning Herodes de Grote gebouwde haven is opgegraven en toegankelijk gemaakt door een team van archeologen van het Recanati Instituut voor onderzoek der zee aan de Universiteit van Haifa.
‘De bezoeker zweeft in stilte van het ene punt naar het volgende, en laat zich verbazen door de nooit eerder beroerde overblijfselen van de ooit zo fraaie haven. Het wrak van een Romeins schip, de ruïne van een vuurtoren, een overblijfsel van een golfbreker, de oorspronkelijke fundering van de haven zelf en pedestals waar ooit beelden op gestaan moeten hebben.
Volgens een van de deelnemers aan het opgravingsproject, maritiem historica Sarah Arenson van de Universiteit van Haifa was de haven van Caesarea in haar tijd volstrekt uniek van omvang en opzet. De belangrijke havens van Rome, Piraeus (Griekenland) en Alexandrië (Egypte) waren in vergelijking met Caesarea klein en verouderd. “En tot op de dag van vandaag is Caesarea uniek: nergens anders in de wereld kunnen gewone duikers een bezoek brengen aan een antieke haven en begrijpen wat ze zien,” aldus Arenson.
In Caesarea Maritima, met een totale oppervlakte van 80.000 m2, zijn vier ‘wandelingen‘ uitgezet langs in totaal 36 genummerde punten. Duikers krijgen een waterdichte kaart mee waarop in detail uiteengezet wordt wat er te zien is (de kaarten zijn voorlopig alleen in het Hebreeuws en Engels, vertalingen zijn in voorbereiding). Ook beginnende duikers kunnen het museum bezoeken: de maximale diepte waarop gedoken wordt is 9 meter. Een van der trajecten is ook geschikt voor snorkelaars.
Het onderwatermuseumbezoek geeft in kort bestek een beeld van de historie van deze ooit zo belangwekkende havenstad. De toegang tot de haven lag ca. 100 m van de huidige kustlijn verwijderd. Onderzoekers menen dat de havenstad ca. 100 jaar in volle glorie heeft kunnen functioneren, tot een aardbeving stad en haven verwoestte. Het scheepswrak zou daarvoor het bewijs vormen. De excursie beweegt zich tussen de resten van de fundamenten voor de kust tot het scheepswrak.
“Bij de bouw van Caesarea Maritima werd gebruik gemaakt van de meest geavanceerde kennis en technologie die Romeinse architecten tot hun beschikking hadden,” vertelt maritiem historicus dr. Nadav Kashtan, die bij de opgravingen betrokken was.
Duiker onderzoekt een houten caisson gevuld met ‘Romeins cement’
“De Romeinen gebruikten ‘pozzolana’, een soort cement op basis van vulkanisch steenstof (tufsteen) zoals die te vinden was op de hellingen van de Vesuvius. Vermengd met water, gebluste kalk en puin wordt pozzolana een stevig bouwmateriaal vergelijkbaar met