Joodse studenten met lef gezocht!

Diversion zoekt met spoed Joodse studenten die als ‘peereducator’ aan de slag willen voor het project ‘Tweede Wereldoorlog in Perspectief’. Het project ging in 2004 van start en wordt wegens goede resultaten voortgezet.

In 2004 is in Amsterdam het project ‘Tweede Wereldoorlog in Perspectief’ van start gegaan. In dit project krijgen VMBO-scholen gastlessen aangeboden over de Tweede Wereldoorlog en de Midden-Oosten problematiek. Directe aanleiding voor het project waren de verstoring van de dodenherdenking in Amsterdam-West, berichten in de media over toenemende discriminatie, antisemitisme en anti-islamisme en geluiden uit met name het VMBO-onderwijs dat de lessen over de Tweede Wereldoorlog problematisch verliepen.

Gezien de goede resultaten heeft de gemeente besloten om het project te vervolgen. In de lessenserie worden de Tweede Wereldoorlog en de Midden-Oosten problematiek behandeld aan de hand van voor leerlingen herkenbare begrippen als ‘vernedering’, ‘meelopen’ en ‘respect’. Er wordt ook aandacht besteed aan de rol die Surinamers, Antillianen en Marokkanen hebben gehad in het verzet. De lessen worden in duo’s gegeven door zogeheten ‘Peereducators’, koppels van studenten met een islamitische en een joodse achtergrond.

Wij zijn momenteel met spoed op zoek naar HBO/WO studenten van Joodse afkomst die (betaald) als zogenaamde ‘peereducator’ aan de slag willen. Lijkt het je leuk om als peereducator aan de slag en leerzame en betaalde werkervaring op te doen, èn voldoe je aan het onderstaande profiel?
Vul dan zo snel mogelijk het inschrijfformulier in en mail de gegevens naar  aberrezzouk@diversion.nl!

Als peer-educator moet je:

  • Affiniteit hebben met de problematiek;
  • Een hbo of universitaire studie doen of deze net hebben afgerond
  • Beschikken over basiskennis van de Tweede Wereldoorlog en de Midden-Oosten problematiek ;
  • In het bezit zijn van sterke communicatieve vaardigheden;
  • Affiniteit hebben met de doelgroep en inzicht hebben in hun referentiekader;
  • Een open houding hebben richting mensen met een joodse en islamitische achtergrond hebben en in staat zijn deze in woord en daad uit te dragen;
  • In staat zijn nuances aan te brengen in de scherpe meningen die de leerlingen over dit thema voor het voetlicht kunnen brengen;
  • Beschikken over een grote dosis inlevingsvermogen zodat discussies vanuit meerdere invalshoeken kunnen worden benaderd;
  • In staat zijn abstracte feiten te vertalen naar een voor de leerlingen begrijpelijke hedendaagse context (verkleinen naar voor leerlingen herkenbare situaties);
  • Bereid zijn om in duo’s te werken;
  • Openstaan voor kritiek van school en projectorganisatie (Diversion);
  • Flexibel inzetbaar zijn en minimaal beschikbaar zijn voor de training en het geven van een gehele lessenserie;
  • Accuraat en betrouwbaar in afspraken zijn;
  • Stressbestendig zijn en beschikken over een natuurlijk overwicht;
  • De centrale gedachte van het project onderschrijven en bereid zijn deze naar buiten toe uit te dragen.

Ben je zelf geïnteresseerd of ken je iemand die voldoet aan ons profiel, dan horen wij het graag!

Gezien de planning verzoeken wij je vóór donderdag 13 april te reageren.
Stuur onderstaande gegevens in een email naar aberrezzouk@diversion.nl

Advertentie (4)