Wat houdt de Joden, ondanks hun talloze interne conflicten, bijeen? Is het God? Zijn het de feesten en de gebruiken? Is het antisemitisme? Hebben seculiere Joden eigenlijk wel een echte Joodse identiteit? Ido Abram schreef een boekje waarin hij poogt een antwoord te geven op deze en andere vragen over Joodse identiteit.
Prof. dr. Ido Abram, voormalig bijzonder hoogleraar bij de
vakgroep onderwijskunde van de universiteit van Amsterdam. (en
met hem de redactie van de AO [Actuele Onderwerpen]-reeks) waagt zich
aan een gevoelig onderwerp: de Joodse identiteit. Niet imago, maar
identiteit.
De beeldvorming wordt momenteel immers sterk beinvloed door het
slepende Israëlisch-Palestijnse conflict. Toch is dat “slechts” een
deelaspect.
Ido Abram beschrijft een vijftal “ervaringsgebieden”, zeg invalshoeken,
die bijeengenomen een herkenbaar totaalbeeld opbouwen dat we overigens
nimmer zelf zouden kunnen construeren.
Pijnlijkerwijs komen we bij het ervaringsgebied Sjoa de constatering
tegen dat “talloze Nederlanders de Duitsers “gehoorzaam en ijverig”
hielpen met het registreren en deporteren van joden.” Aan het slot
leren we meer in het algemeen over de verhouding minderheidsgroepen –
meerderheidsgroepen.
Ik vroeg me af: schrijf ik Joods of joods? Taaltechnisch: j,
gevoelsmatig: J. (M.i.v. 1 oktober 2005 schrijft het Groene Boekje voor
dat de kleine letter ‘j’ gebruikt zal worden voor religieuze
denominatie, de hoofdletter ‘J’ voor de bevolkingsgroep – red.)
Inhoudsopgave Joodse identiteit (AO-nummer 2829)
- Pluriformiteit
- Joodse Identiteit in Nederland: De schijf van vijf
- Reikwijdte
- Overlap
- Joodse Identiteit en Joods Imago
- Segmenten: Aantal, Namen en Focus
- identiteit en Imago
Zie ook: www.actueleonderwerpen.nl