De Omer-periode, de 49 dagen tussen Pesach en Sjavoeot, wordt in de klassieke joodse bronnen niet gezien als een tijd van vrolijkheid. Lag baOmer, de 33e dag van de Omer, wordt echter feestelijk gevierd.
Volgens de traditie is de rouwstemming gedurende Omertijd het gevolg
van het raadselachtige overlijden van de 24.000 leerlingen van Rabbi
Akiwa (tweede eeuw vdgj). Men sluit geen huwelijken, maakt geen muziek
en vele mannen scheren zich niet.
Lag baOmer, de 33e dag van de Omer, wordt echter feestelijk gevierd,
omdat op die dag de sterfte onder de studenten van Rabbi Akiwa ophield.
Dit feit wordt niet in de Talmoed vermeld maar is een traditie van
verschillende Geoniem, die leefden tussen 750 en 1000.
Waar komt de naam Lag baOmer vandaan? De numerieke equivelent van
“lamed” en “gimel” in het woordje “Lag” is 33. “Ba” betekent “in
de” en “Omer” refereert naar het offeren van het graan in de tijd van
de tempel, 16 Nisan, de eerste dag van de Omertelling, Sefirat haOmer.
Lag baOmer is dus de 33e dag van de Omertelling.
Op
deze dag worden veel choppes gepland en is het -volgens de
Asjkenazische ritus- weer geoorloofd naar de kapper te gaan. Speciaal
in Israël wordt Lag baOmer nog echt gevierd. Schoolkinderen maken
uitstapjes, ontsteken vreugdevuren en spelen met pijl en boog. Met name
in het stadje Meron bij het graf van Rabbi Sjimon bar Jochai is de
vreugde uitbundig, omdat Rabbi Sjimon bar Jochai op Lag baOmer
overleed.
Het
is binnen Chassidische groeperingen gebruik geworden om
op Lag baOmer naar Meron te trekken om aldaar haar te knippen en
fakkels te
ontsteken. Men knipt een jongetje gedurende de eerste drie jaren niet
en op Lag baOmer laat men voor het eerst de ‘pejes’ staan om het kind
op te voeden in het
verbod om de “hoeken van het hoofd te knippen” (Leviticus 19:27).
Hierbij wordt gezongen en gedanst.
Bron: www.ou.org en Rabbijn mr. drs. R. Evers: ‘De omertijd als rouwperiode‘
Meer over Lag baOmer:
http://www.jr.co.il/hotsites/j-hdayla.htm