Speciaal voor leerlingen basisvorming vmbo/havo/vwo bieden het Theatermuseum en de Hollandsche Schouwburg het programma ‘Dilemma en keuze in oorlogstijd’ aan. De leerlingen krijgen de vraag voorgelegd voor welke dilemma’s en keuzes theatermakers tijdens de Duitse bezetting stonden. Thema’s zoals propaganda, verzet, collaboratie en jodenvervolging komen daarbij aan de orde.
Ook wordt de leerlingen gevraagd na te denken en te beargumenteren
waarom mensen in bepaalde situaties, bepaalde keuzes maken. Het doel is
dat de leerlingen meer empathie en begrip ontwikkelen voor anderen en
keuzes van anderen, toen en nu.
In dit combinatieprogramma vormt de tentoonstelling Theater in de Tweede Wereldoorlog
in het Theatermuseum het uitgangspunt. Een bezoek aan de Hollandsche
Schouwburg dient ter verdieping en laat leerlingen kennis maken met de
geschiedenis op de plek zelf.
In een multi-mediale presentatie in het Theatermuseum krijgen de
leerlingen een indruk van het effect van belangrijke gebeurtenissen
tijdens de Duitse bezetting op het Nederlandse theaterleven. Vervolgens
vragen wij de leerlingen vanuit een ‘rol’ zich te verplaatsen in de
omstandigheden van een theatermaker. Door onderzoek in de
tentoonstelling ontdekken leerlingen voor welke dilemma’s die persoon
tijdens de bezetting kwam te staan, welke keuzes werden gemaakt en
welke argumenten daarbij golden. Het wel of niet aanpassen aan de
voorschriften van de bezetter is hierbij een belangrijke vraag. Na
afloop van het onderzoek brengt de klas aan elkaar verslag uit. Als
resultaat krijgen de leerlingen een persoonsbewijs, met daarin de
resultaten en hun foto met vingerafdruk.
Na een pauze wordt het programma vervolgd in de Hollandsche Schouwburg.
Tijdens het bezoek krijgen leerlingen een korte uitleg over de plek
zelf en over wat er zich gedurende de jaren 1942-1943, toen het gebouw
als deportatieplaats fungeerde, heeft afgespeeld. De leerlingen gaan in
groepjes zich bezighouden met een persoon die in een specifieke
situatie tijdens de jodenvervolging beslissingen moest nemen.
Leerlingen leren zo niet alleen de gebeurtenissen kennen maar ook de
menselijke kant daarvan en de invloed die de gebeurtenissen
uitoefenden. Alle leerlingen zetten als afsluiting van het programma
een gedachte, boodschap of tekening op een kaartje en plaatsen dat
gezamenlijk bij het monument.
Een specifieke voorbereiding op beide bezoeken is niet noodzakelijk.
Volstaan kan worden met de verplicht te behandelen lesstof over de
Tweede Wereldoorlog. In de begeleidende lesbrief staat aangegeven welke
gebeurtenissen/onderwerpen uit de lesstof tijdens het bezoek aan bod
komen.
Informatie voor leraren:
Combinatieprogramma Theatermuseum / Hollandsche Schouwburg Periode: nog tot 24 december 2005 Doelgroep: leerlingen basisvorming vmbo/havo/vwo Tijdsduur: 1,5 uur Theatermuseum, 1 uur Hollandsche Schouwburg Groepsgrootte: een klas per keer (circa 25 leerlingen) Kosten: euro 100,- per groep, CKV bonnen zijn geldig (inclusief lesbrief en entree) Kosten afzonderlijk programma Theatermuseum ? 95,- per groep (inclusief lesbrief en entree) |
Voor meer informatie en reserveringen Theatermuseum:
020 551 33 11 (di t/m vrij tussen 13.00 en 16.30) of e-mail naar educatie@tin.nl.
Voor meer informatie over het programma-onderdeel in de Hollandsche Schouwburg: 020-531 03 80 of e-mail naar publiekscontacten@jhm.nl.
Voor het voortgezet onderwijs verzorgt het Theatermuseum ook
rondleidingen door de tentoonstelling Theater in de Tweede
W