Colleges over de oorlog moeten imams die in Nederland voor hun functie worden opgeleid inzicht geven in de Nederlandse samenleving. Het Dagboek van Anne Frank en Harry Mulisch’ De Aanslag zullen daarbij verplichte lectuur zijn.
De Denktank Inburgering, onder auspicien van het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling Forum, heeft een voorstel gedaan voor een lesprogramma voor Nederlandse
imam-opleidingen. Daarin wordt veel tijd ingeruimd voor lessen over de
Tweede Wereldoorlog en staan boeken als Harry Mulisch’ De Aanslag en
Het dagboek van Anne Frank op de verplichte leeslijst.
De cursus van Forum die door hogescholen en
universiteiten gebruikt kan worden. duurt tien maanden, met twee dagen college per
maand. Er zijn twee delen: een over de islam zelf en een over de
Nederlandse samenleving. Naast de periode 1940-1945 wordt aandacht
besteed aan onderwerpen als vrijheid van meningsuiting, het Nederlandse
zorgstelsel en het poldermodel.
De politiek praat al jaren over het opzetten van Nederlandse
imamopleidingen, waarmee moet worden voorkomen dat moskee-organisaties
een imam uit het buitenland halen die geen enkel idee heeft van de
gebruiken in Nederland. Tot op heden zit er geen schot in de zaak. Met
het voorstel wil Forum die impasse doorbreken, zegt Halim El Madkouri,
onder wiens hoede het plan voor de opleiding is ontwikkeld. Hij heeft
het voorstel deze week meegegeven aan de ministers Rita Verdonk van
Integratie en Vreemdelingenzaken en Maria van der Hoeven van Onderwijs.
De beide
bewindsvrouwen zijn al enige tijd bezig met het inventariseren van de
mogelijkheden tot het opleiden van islamitische geestelijke
verzorgers in Nederland, aangezien het kabinet het komend studiejaar al
ten minste twee opleidingen voor islamitische geestelijke verzorgers
wil erkennen en financieren. Het ligt in de bedoeling dat die het jaar
daarop uitgroeien tot een volwaardige opleiding tot imam.
El Madkouri: “De politiek heeft bepaald dat er over drie jaar geen
buitenlandse imams (de circa 500 imams die nu in moskeeen, ziekenhuizen
of gevangenissen werken, komen vrijwel allemaal uit het buitenland)
meer in Nederland aan het werk mogen, maar de
moslimgemeenschap neemt geen enkel initiatief om hier imams op te
leiden. Ook universiteiten doen niets, omdat ze geen opleiding willen
beginnen zonder dat ze weten of er voldoende animo voor is. Als daar
geen verandering in komt, zitten er straks moskeeen zonder imam. We
hopen dat moslimorganisaties straks met ons voorstel aankloppen bij
universiteiten.”
De Vrije Universiteit in Amsterdam, de Educatieve Faculteit Amsterdam
en de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht en de universiteiten in
Tilburg en Leiden hebben zich bereid verklaard een imamopleiding
beginnen.
Forum mikt met de cursus Islam en de Nederlandse samenleving op hoger opgeleide jongeren uit Nederland. El
Madkouri erkent dat de aankomende imams al lang weten dat de Tweede
Wereldoorlog in Nederland vijf jaar duurde en dat de nazi’s slecht
waren. “De colleges over de oorlog zijn vooral een middel om thema’s
als antisemitisme en extremisme aan de orde te stellen.” Een ander
belangrijk onderwerp is de verhouding tussen de islamitische leefregels
en de Nederlandse samenleving. “De geleerden hebben nooit gedacht dat
moslims als minderheid in een niet-islamitische omgeving zouden leven,
met andere regels.”