Tot 30 januari worden er langs de weg, in het openbaar vervoer en op metrostations grote posters geplaatst en op de Amsterdamse tv-zender AT5 is een spotje te zien. Ook 1500 middelbare en hogere scholen in de Randstad en 500 multiculturele organisaties ontvingen een set posters.
2005 is een bijzonder jaar. 2005 is het memorabele jaar van 60 jaar na
Auschwitz. Een moment dat op gepaste wijze herdacht gaat worden en
breed in de aandacht zal komen. Maar meer dan een formele herdenking
van 60 jaar na Auschwitz, wil het Nederlands Auschwitz Comite
nadrukkelijk dat het verleden niet verwordt tot een historisch
gedachtegoed dat nog enkel gegrift staat in de herinnering van de
oudere generatie.
Huidige maatschappelijke ontwikkelingen wijzen ons er keer op keer op
dat de geschiedenis uit het verleden geenszins abstracte historie is
geworden maar, nog steeds en wellicht meer dan ooit, scherpe
actualiteit is gebleven die wederom vraagt om bewustwording en
verdraagzaamheid.
De boodschap “NOOIT MEER RACISME, NOOIT MEER AUSCHWITZ” richt zich dan
ook, vanuit een vergrijsde achterban, met name op de jonge voorhoede
van nu. “NOOIT MEER AUSCHWITZ” moet een duidelijk signaal worden van
alle tijden gericht op alle doelgroepen. De doelstellingen van deze
campagne is om lering te trekken uit het verleden en om bewustwording
en verdraagzaamheid te bewerkstelligen bij alle groepen uit de
hedendaagse samenleving. De posters zijn ontwikkeld om uiting te geven
aan de genoemde doelstellingen.
De campagne zal verder zichtbaar zijn op middelbare scholen en bij
hogere opleidingen in de vier hoofdsteden. Bovendien wordt de campagne
grootschalig ingezet in het straatbeeld van Amsterdam, in trams en
metrostations en op AT5. De aanpak, vanuit een gefaseerd perspectief,
is erop gericht om gedurende drie weken naar de herdenking toe te
werken op 30 januari.
Op de website van het Nederlands Auschwitz Comite zijn ook andere initiatieven in relatie tot 60 jaar na Auschwitz te vinden.