Topmusici uit Rusland hebben met hun technisch meesterlijke, lyrisch expressieve en toegankelijke vertolkingen de Russische muziekcultuur in het Westen tot een begrip gemaakt. Dat sluit nieuwe ontdekkingen en ervaringen allerminst uit. De serie ‘Amstergrad Mozaiek’, dit voorjaar in Het Concertgebouw, bewijst dit in drie verrassende concerten.
Alexander Rudin: muzikale persoonlijkheid
Op
9 maart treedt een van Ruslands meest gerenommeerde kamerorkesten op:
Musica Viva. De leider van dit ensemble heeft in Nederland een minder
bekende naam dan zijn magnifieke, veelzijdige muzikale persoonlijkheid
verdient. Alexander Rudin (1960) won als cellist vanaf zijn twaalfde
eerste prijzen op internationale concoursen. Hij trad op met
vooraanstaande symfonieorkesten in onder meer Wenen, Londen en
Sint-Petersburg en was te gast bij vele muziekfestivals. Hij studeerde
cello, piano en orkestdirectie in Moskou en doceert nu zelf in Finland,
Rusland en Duitsland. Vaak speelt hij als pianist samen met collega’s
als Yuri Bashmet, Bella Davidovich en Vladimir Spivakov. Hij
concerteert over de hele wereld en heeft opnamen gemaakt voor vele
grote labels.
Ensemble van solisten
Bij
Musica Viva is Rudin al sinds 1988 in zijn element, als cellist en als
dirigent. Dit gezelschap, te karakteriseren als een ensemble van
solisten, heeft een vaste kern van strijkers en nodigt andere musici
uit al naar gelang het repertoire. Zo geeft Musica Viva op heel eigen
wijze uitvoering aan een scala aan werken – van 17e-eeuwse tot de
meest eigentijdse – waarbij het uitblinkt in de moeilijkste
stukken.
Alexander Melnikov: succesvol solopianist
Musica Viva speelt op 9
maart samen met de pianist Alexander Melnikov (1964), kind uit een
typisch Russisch muzikaal gezin: vader was violist, moeder
concertmeester. Hij begon zijn opleiding op zesjarige leeftijd en won
zijn eerste internationale prijs op dertienjarige leeftijd. Na zijn
studie in Moskou maakte hij als begeleider met beroemdheden als
Vengerov, Repin, Garrett en Larin opnamen voor grote platenlabels en
trad hij op in Londen, New York, Berlijn en Parijs. In 1994 ging hij
verder als solopianist en trad hij op met toporkesten over de hele
wereld. Hij werkt nauw samen met dirigent Neeme Jaervi. Melnikov heeft
zijn grootste successen gehad buiten Europa, maar treedt de laatste
jaren ook vaker op in de grote zalen van het ‘oude’ continent.
Verrassende combinatie
Rudin heeft het programma voor 9
maart zelf samengesteld. Het bevat een ongedachte combinatie van zelden
gespeelde, nauwelijks bekende werken, en is daarmee kenmerkend voor
zijn veelzijdigheid en die van Musica Viva. Naast een serenade voor
strijkers van Peter Iljitsj Tsjaikovsky (1840-1893) en een concert voor
piano en strijkers van Alfred Schnittke (1934-1998), gaat het om
themavariaties voor cello en orkest van twee onbekende componisten:
Michail Wielgorski (1788-1856) en Anton Arensky (1861 – 1906). Het
concert maakt duidelijk dat de Russische muzikale erfenis en
uitvoeringstraditie met hun onmetelijke rijkdom altijd weer kunnen
verrassen.
Bolsjoj Festival
De
twee andere concerten uit de serie “Amstergrad Mozaiek”, op 2 juni en
10 juni, vormen het begin en het slot van het Bolsjoj Festival. Dit
Russische culturele festival beleeft in 2005 zijn eerste editie en
biedt – naast muziek – onder meer