In Tiberias is de aanzet gegeven het Sanhedrin, het hoogste joodse gerechtshof, na 1600 jaar inactiviteit opnieuw te installeren. Het is de bedoeling om in Jeruzalem een rabbijnse raad te hebben die elke maand bijeenkomt en die besluiten uitvaardigt over kwesties waar iedereen mee maken heeft.
De organisatoren van de ceremonie in Tiberias brachten 71 rabbijnen
bijeen die een speciale rabbijnse wijding hadden ondergaan, zoals
vereist wordt. Een van de leiders van de huidige ceremonie zegt nu dat
de 71 rabbijnen een dwarsdoorsnede van de orthodoxe gemeenschap in
Israël vertegenwoordigen. Volgens hem is het lidmaatschap van de
instelling niet permanent. Het is de bedoeling om in Jeruzalem een
rabbijnse raad te hebben die elke maand bijeenkomt en die besluiten
uitvaardigt over kwestie waar iedereen mee maken heeft.
Rabbijn Yisrael Arie van het Tempelinstituut in Jeruzalem zegt over de
ceremonie: “Of dit het echte Sanhedrin wordt waar we op wachten, is een
kwestie van tijd. Het is net als met de stichting van de staat: we zijn
er blij mee, maar we verwachten nog een ideaal. Het is een proces”,
aldus de rabbijn.
Volgens de rabbijn beschrijven de talmoedische wijzen tien fasen in de
ballingschap van het Sanhedrin. “Het belandde vanuit Jeruzalem in
andere plaatsen, totdat het eindigde in Tiberias. En van deze plaats is
voorzegd dat het Sanhedrin hier vernieuwd zou worden en van hier naar
Jeruzalem terug zal gaan.”
Volgens rabbijn Yisrael Arie vertegenwoordigen de rabbijnen die bij de
ceremonie betrokken zijn het hele spectrum van het jodendom. “We hoeven
geen grote consensus te verwachten, zo werkt het hier niet. Maar soms
verloopt het proces wel zo, van beneden naar boven.”
Enkele eeuwen geleden is ook al eens geprobeerd het Sanhedrin opnieuw
te installeren. Maar door de tegenstand van vooraanstaande rabbijnen
liep deze pogingen op niets uit.