De nestor van het jiddisje lied in Amerika zal niet alleen een lezing en het slotconcert verzorgen, hij treedt ook op als gast tijdens het concert van Shura Lipovsky en haar twee begeleiders, en geeft een inleiding bij Fiddler on the Roof (‘A-Meezing-Anatevka’) de wereldberoemde musical waarin hij ca. 2000 keer de rol van Tevje vertolkte.
Theodore Bikel tijdens het 11e Internationaal Joods Muziek Festival Amsterdam:
Buiten de kassa-openingstijden (dagelijks van 11.00-18.00 uur) is het |
Wie een definitie van veelzijdigheid kan geven heeft het wezen van
Theodore Bikel gevat. In zijn eigen woorden: “Ik heb geen specialisatie
gekozen in de kunst, ik doe alles.” Dat weerspiegelt zich in de vele
facetten van zijn talent: er is Bikel de acteur, Bikel de folk
singer/gitarist, Bikel de schrijver, lector en verteller en Bikel de
actievoerder en voorspraak voor de kunst.
Theodore Bikel werd geboren in Wenen, in 1924. In 1937 vertrok hij met
zijn ouders naar Palestina. Met zijn kennis van Hebreeuws, Jiddisj,
Duits en Engels en een respectabele beheersing van het Frans wilde hij
eigenlijk vergelijkende taalwetenschappen gaan studeren. Maar het
theater trok meer dan de wetenschap, en Bikel trad in 1943 als stagiair
toe tot het internationaal befaamde Habimah Theatergezelschap. Hij
debuteerde met een klein rolletje in het toneelstuk Tevje de Melkboer,
dat later werd omgewerkt tot de beroemde musical Anatevka.
Een jaar na
zijn debuut bij Habimah was Bikel een van de oprichters van het
gezelschap Cameri, het Israëlisch Kamertheater.
Hij rondde twee jaar studie aan de Londense Royal Academy of Dramatic
Art (RADA) cum laude af in 1948. Sir Laurence Olivier was zo onder de
indruk van de jonge acteur dat hij hem een rol aanbood in zijn
productie van Tennessee Williams’ toneelstuk A Streetcar named desire
waarin Bikel al spoedig de hoofdrol van Mitch kreeg en tegenover Vivien
Leigh kwam te staan.
Deze productie was de eerste van talloze toneel- en filmrollen (zijn
filmdebuut maakte hij in 1