Over schrijven en uitgeven


Zit er een boek in je, of heb je je verhaal al op papier gezet? Slechts een klein percentage schrijvers en dichters ziet hun geesteskind uitgebracht door een reguliere uitgeverij. Anderen kunnen overgaan tot ‘uitgave in eigen beheer’, een uitgever zoeken die ‘publishing on command’ uitvoert, of proberen een ‘e-boek’ uit te geven. Judith van Praag geeft advies.

Uitgeven in eigen beheer wil zeggen dat de auteur als onafhankelijk
uitgever te werk gaat. Het is zaak een goede redacteur en lay-out
ontwerper en misschien illustrator of fotograaf aan te trekken; een
drukker te benaderen, het ISBN te verzorgen, en alle zakelijke en
promotionele contacten zelf te leggen. Een hoop werk.

In de VS kent men ‘vanity’ of ‘subsidy’ uitgevers. Die maken misbruik
van mensen die wel hun verhaal op papier hebben gekregen, maar van wie
het manuscript eigenlijk niet genoeg ‘marketing’ waarde heeft om
gepubliceerd te worden door een reguliere uitgeverij. De auteur betaalt
voor de publicatie en ontvangt hooguit royalties.

In Calvinistische Nederland lijkt, althans qua beschrijving, geen
vergelijkbaar uitgeversbedrijf te bestaan. In mijn poging een
equivalent te vinden kwam ik na bij Google.com ‘ijdelheid’ en
‘uitgeven’ ingetikt te hebben terecht bij www.maxpam.nl/front.htm (van de overigens zeer erudiete journalist Max Pam). Vanwaar die link?

Pam op de website: ‘Mijn ambitie is om iets te schrijven, te maken, in
elkaar te prutsen dat voor mij en voor anderen enigszins de moeite
waard is. En natuurlijk doe ik het ook uit zelfbevestiging en een tikje
uit ijdelheid.’

Afgelopen mei vonden de ‘Vrije Boeken Dagen 2004’ plaats (zie
http://www.vrijeboeken.nl/). In Amsterdam, Rotterdam, Delft, Den Haag
en Utrecht presenteerden dichters en amateurschrijvers, debutanten en
zangers hun werk. Daaruit blijkt wel dat er een zeer levendige
interesse in creatief schrijven en uitgave in eigen beheer bestaat. En
met recht, want, ‘Wie schrijft, die blijft’.

Een voorbeeld van uitgeverijen die tegen betaling helpen met het vervullen van een schrijversdroom is Gopher (zie www.gopher.nl/).

‘Als u uw geesteskind aan ons hebt toevertrouwd, gaan wij daar zeer
zorgvuldig mee om. Wij lezen het goed, beoordelen het op criteria als
taal, stijl, spanning, karakterontwikkeling, originaliteit, etc. en
helpen u om datgene uit het verhaal te halen wat er werkelijk in zit’.

Nadat je de rekening voor de aanloopkosten hebt voldaan (euro
1.400,- ex BTW (kan hoger uitvallen, afhankelijk van individuele
offerte)) gaat de productie van start. Op de site staat uitgebreid wat
een auteur verder kan verwachten. Wanneer de uiteindelijke versie van
het boek klaar is kunnen bestelde boeken van een persoonlijk voorwoord
worden voorzien. De koper van het boek kan die tekst zelf bepalen
(b.v.’Voor Micha van Judith’), maar kan ook om een voorwoord van de
auteur vragen. Deze tekst wordt dan voor in het boek meegedrukt.

Gopher adverteert dat als ‘het persoonlijk exemplaar van een
besteller’. Ieder boek dat bij Gopher ‘on command’ gedrukt wordt is
n.l. genummerd. Zo lijkt iedere auteur na het derde exemplaar (3e druk)
al een bestsellerschrijver, een aardige bijkomstigheid van het concept,
volgens Gopher. Een van de recensie-exemplaren die ik ontving, pochte
met de 1779e druk (wie geloofd dat nog?), van een ander kreeg ik de
1ste druk (collector’s item).

Bij Gopher’s dochteronderneming www.mijneigenboek.nl/ (een
goede informatiebron), kun je een boek maken zoals je dat zelf wilt,
naar eigen smaak en zonder aan de eisen en wensen van de
literatuurwetenschap in haar algemeenheid en Gopher Publishers in het
bijzonder te voldoen. Je geeft zelf aan in welke

Advertentie (4)