Muziekstuk over drama van Westerbork


Hoewel de voorstellingen pas medio juli 2005 zullen plaats vinden, wordt in Meppel al hard gewerkt aan de uitvoering van het muziekstuk ‘Boulevard des Miseres: het Drama van Westerbork’.

Initiatiefnemer is Nico Sieffers, dirigent bij het Drents Jeugd Orkest
en voorzitter van de stichting Herdenking Bevrijding Kamp Westerbork.

Dirigent Nico Sieffert woonde een aantal jaren geleden in het voormalig
concentratiekamp Theresienstadt een concert bij van
conservatoriumstudenten met muziek van mensen die in Theresienstadt
hadden vastgezeten. “Heel indrukwekkend om die muziek op juist die plek
te horen. Ik stelde mij toen voor hoe het zou zijn als het Drents Jeugd
Orkest zou meewerken aan de herdenking van de bevrijding van Kamp
Westerbork.”

In Westerbork was er een revue, er werden uitvoeringen gegeven en er
zijn ook wel liedjes gemaakt. Maar voor zover Sieffert weet zijn er in
Westerbork geen symfonieen gecomponeerd zoals in Theresienstadt. “Wat
overigens opvalt aan de muziek in dat kamp,”, vervolgt hij, “is dat die
muziek voortgaat op de romantische traditie. Alsof men, anders dan in
Dachau, niet wist wat er stond te gebeuren. Van het Drama van
Westerbork
willen we beslist geen romantische vertolking maken.”

Sieffert benaderde regisseur Edwin de Vries voor een totaal-muziektheater, maar die kon geen tijd vrijmaken. Nu wordt het een
concertante uitvoering met het Drents Jeugd Orkest, een vrouwenkoor,
drie mannenstemmen en twee spreekstemmen. De muziek en het libretto
zijn van Bernard van Beurden. Maar de oorspronkelijke plannen voor een
muziektheatervoorstelling blijven bestaan. Wellicht lukt het op een
later tijdstip alsnog om de medewerking van Edwin de Vries te krijgen.
“Hij kijkt nu al over onze schouder mee”, aldus Sieffert.

Op de vraag wat voor muziekstuk Sieffert uiteindelijk zal gaan
dirigeren anwoordt hij: “Van Beurden heeft voor zijn tekst in Kamp
Westerbork alle mogelijke
soorten materiaal verzameld: documenten, gedichten, brieven. Daarnaast
heeft hij gebruik gemaakt van informatie over anti-joodse maatregelen
die in de jaren dertig en veertig zijn ingevoerd, zoals de jodenster,
het verbod om in winkels te komen, het ontslag van joodse leerkrachten
en uiteindelijk het vertrek van de treinen uit Westerbork. De
jodenvervolging ging sluipenderwijs door heel Europa, als een monster,
veel mensen hadden het aanvankelijk niet door. Van Beurden heeft dat
gegeven gebruikt als basis voor zijn compositie.”

Nico Sieffert is de vaste overtuiging toegedaan dat zijn project een
manier is om de leden van het Drents Jeugd Orkest iets bij te brengen
over het verleden. “Zij zijn im mers het muzikaal en bestuurlijk kader
van de toekomst. Maar buiten dat zijn er parallellen te trekken tussen
het heden en de jodenvervolging. Kijk naar Burundi, naar de hutu’s en
tutsi’s. Ook rassenhaat beweegt sluipend door de maatschappij. Vandaar
dat we ook een educatief programma hebben opgezet. Misschien dat de
gedachte achter dit muziekstuk bij een paar jongeren blijft hangen.”

<>Inmiddels heeft het vrouwenkoor, bestaande uit de tien leden van
het klein vrouwenkoor “Sweet Kate” (waarvan Harry Camstra de oprichter
en dirigent is), aangevuld met 12 andere zangeressen, een drietal
repetities gehad.

Voor
de correcte uitspraak en de betekenis van het Ivriet en Jiddisj dat in
de voorstelling wordt gezongen, zoekt de organisatie naar iemand die
daarbij zou willen assisteren. Bij voorkeur uit de buurt van Meppel,
maar coordinator Nella Dubbeldam is ook bereid om naar Amsterdam of
elders te reizen.
Contact rechtstreeks per email naar dubbeldamcamstra@zonnet.nl

Er bestaan plannen om voorafgaand aan de eerste

Advertentie (4)