JHM geheel in het nieuw


Nu de Grote Synagoge heringericht is met twee compleet nieuwe tentoonstellingen en er nog drie belangrijke onderdelen van de vernieuwing volgen (nieuwste geschiedenis, prentenkabinet en kindermuseum), is het tijd voor een nieuwe website en de invoering van een nieuwe huisstijl.

Tegelijk met de opening van de Grote Synagoge is de nieuwe website van
het JHM online gegaan. De oude site dateerde van 1998, wat voor een
website een respectabele leeftijd is.

De website
De nieuwe site heeft een totaal nieuw uiterlijk. Een homepage waarin de
nieuwe huisstijl direct herkenbaar is, geeft met een enkele muisklik
toegang tot alle informatie over tentoonstellingen, activiteiten,
collecties en de organisatie van het museum. Nieuwe onderdelen zijn
onder andere informatie voor de pers, een tentoonstellingsarchief en
ruimte voor virtuele tentoonstellingen.

Behalve informatie over het museum is er ook weer (historische)
achtergrondinformatie als het medieneprogramma en de tijdbalk te
vinden. Wij hebben gemerkt dat er veel vragen zijn over de
museumcollectie en joodse cultuur. Daarom voegen we hier een nieuw
element aan toe: de woordenlijst. Hierin vindt u uitleg over veel
voorwerpen en begrippen uit het joodse leven, terwijl u meteen in de
museumcollectie kan zien wat er in het JHM te vinden is.
Een ander nieuw onderdeel dat meteen in het oog springt, is
‘Amsterdam’. Het JHM staat middenin de oude jodenbuurt. In ‘Amsterdam’
tonen we tientallen andere joodse gebouwen en plekken in de buurt, maar
ook daarbuiten.

De Stichting Levi Lassen, die al sinds jaren onze
automatiseringsactiviteiten steunt, is ook nu degene die het ons
mogelijk maakt een website te laten bouwen die helemaal aan onze wensen
voldoet. Het bouwen van de site is uitbesteed aan bureau AB_C Media in
Utrecht.

De huisstijl
Victor Levie en Marit van der Meer (m/v levievandermeer) kregen de
opdracht om een huisstijl te ontwerpen die past bij de ambities van het
vernieuwde JHM: als centrum voor joodse cultuur, open voor iedereen, op
een historische plek, waar verleden en heden elkaar vinden in
dynamische museale presentaties. Kortom, een plaats waar iedereen zich
thuis voelt en waar veel gebeurt. De termen levendig, kleurrijk,
helder, leesbaar, herkenbaar, op het leven en de toekomst gericht
dienden als leidraad voor de ontwerpers.

Levie en Van der Meer hebben hiervan een vertaling gemaakt naar een
kleurrijke stijl. Zij kozen voor de drie heldere kleuren blauw, rood en
groen. Blauw staat voor joods; de kleur verwijst naar de talliet
(gebedsmantel), en legt een link met het blauw van de oude huisstijl.
Rood staat voor historisch; rood is de kleur van de gemeente Amsterdam,
de stad waar het museum is gehuisvest en waar vanaf 1600 het grootste
deel van het joodse leven in Nederland zich afspeelt. Groen staat voor
museum, dat middenin het Hollandse landschap staat.

De afkorting JHM is het beeldmerk dat op alle communicatiemiddelen zal
worden toegepast. De huisstijl is uitgevoerd in een nieuwe letter,
Fresco, van letterontwerper Fred Smeijers (Eindhoven, 1961). De
ontwerpers zijn er volgens het JHM in geslaagd een huisstijl te maken
die nog vele jaren mee kan en die volledig recht doet aan het
vernieuwde museum.

Nieuwe catalogus JHM
Ter gelegenheid van de heropening van de Grote Synagoge wordt de nieuwe catalogus van het museum Gifts from the Heart: Ceremonial Objects from the Jewish Historical Museum, Amsterdam gepresenteerd.

De afgelopen jaren zijn door een aantal medewerkers van het JHM
grotendeels besteed aan het doen van kunst- en cultuurhistorisch
onderzoek naar de ongeveer 1.350 ceremoniele objecten die in de loop
van de tij

Advertentie (4)