Vragen rond Simchat Tora


Rabbijn mr. drs. R. Evers legt uit wat er op Simchat Tora uit de Tora wordt gelezen en wat de betekenis is van de gebruiken en begrippen behorende bij deze Jomtov.

Vraag: Wat lezen we uit de Tora op Simchat Tora?

Antwoord: Aan het einde van de jaarlijkse voorleescyclus wordt de
laatste Parsja van de Tora gelezen. In de parsja Wezot haBeracha
(Deuteronomium/Dewariem 33 en 34), de laatste van de vierenvijftig
Parasjieot – afdelingen – van de Tora, staan eenenveertig pesoekiem
(verzen).

Vraag: Wat is de inhoud van Wezot haBeracha?

Antwoord: Na de berachot (zegeningen) moest Mosje de berg Nevo
beklimmen om het land Israël te bezien: “Want van verre zult U het land
zien maar daar zult U niet komen”. Daarna wordt de dood van Mosje
Rabbenoe (Mozes, onze leraar) besproken en volgt de overdracht van het
leiderschap aan Jehosjoe’a (Jozua). Aan het einde van hoofdstuk 34
wordt een korte lofzang gegeven op Mosje Rabbenoe.

Vraag: Wat is er zo speciaal aan Wezot haBeracha?

Antwoord: De parsja Wezot haBeracha is speciaal, omdat wij deze niet op
Sjabbat lezen, zoals de overige Parasjieot – Tora-afdelingen. Wezot
haBeracha wordt gelezen op de Jom Tov, feestdag Simchat Tora (Vreugde
der Wet) na Soekot – het Loofhuttenfeest. Op Simchat Tora worden alle
aanwezigen voor de Tora opgeroepen, ook de kinderen onder de Bar-mitswa
– kerkelijke meerderjarigheidsleeftijd (op andere feestdagen worden
slechts vijf of zes mensen opgeroepen; kinderen worden sowieso nooit
opgeroepen). Om iedereen te kunnen oproepen, wordt het grootste
gedeelte van deze sidra – Tora-afdeling (tot 33:27) een aantal keren
overgelezen, om iedereen de gelegenheid te geven voor deze grote mitswa.

Vraag: Waarom wordt iedereen opgeroepen op Simchat Tora?

Antwoord: Rabbi Chanog Zwi Lewin (20e eeuw, Jeruzalem) legt uit, dat
G’d aan Mosje op zijn sterfdag alle toekomstige generaties tot het
einde van de dagen toonde. Het is dus aannemelijk, dat Mosje voor zijn
dood alle generaties en mensen, die in de toekomst zouden leven in zijn
beracha heeft meegenomen. Daarom wordt iedereen opgeroepen. Iedereen
ontvangt dan via het voorlezen van de Tora een persoonlijke beracha van
Mosje Rabbenoe.

Vraag: Waarom worden einde en begin van de Toralezing speciaal
geeerd door ‘bruidegommen’ – bruidegom van de Tora en van het begin?

Antwoord: De belangrijkste alijot, oproepingen, zijn die aan het einde
(Chatan Tora) met wie het laatste stuk uit de Tora wordt gelezen en de
Chatan Bereesjiet met wie het eerste deel van Bereesjiet (Genesis)
wordt gelezen. De Tora eindigt met de letter lamed en begint met de
letter beet, hetgeen samen het Hebreeuwse woord ?leev’ vormt (hart).

De achterliggende gedachte luidt, dat net zoals het onmogelijk is om
ook maar een minuut te leven zonder hartslag,  het ook onmogelijk
is voor het Joodse volk om zonder limoed Tora, het leren van Tora, te
leven. Vandaar dat we dus op Simchat Tora direct weer beginnen met het
eerste gedeelte van de Tora. In Israël valt Simchat Tora op Sjemini
Atseret (het Slotfeest), dat direct aansluit op Soekot. Interessant is,
dat het Feest van de Tora op 22 Tisjrie wordt gevierd. Het getal 22
herinnert ons aan de tweeentwintig letters, waarmee de Tora is gegeven.

Vraag: Waarom eindigt de Tora met berachot?

Antwoord: Mosje wilde als laatste daad in zijn leven de Joden zegenen.
Het boek Dewariem was hij begonnen met vloeken, tuchtigingen en
terechtwijzingen, wat ook veel van de voorgaande Tora-afdeling (Parsjat
Ha’azienoe) in beslag neemt.

De latere profeten leerden van Mosje Rabbenoe dat zij hun harde
toespraken tot het Joodse volk altijd met zegening en troost zouden
eindigen. De Tora noemt Mosje aan het begin van de Tora-afdeling Wezot
haBeracha de ?man van

Advertentie (4)