Er komen drie mannen op bezoek bij Araham en Sara. Het blijken Engelen, boodschappers van G’d te zijn. Ze vertellen dat Sara binnen een jaar een zoon zal baren, waarover zij lacht. G’d vertelt Awraham dat Hij Sedom en Amorra zal vernietigen; Awraham houdt een pleidooi voor de steden.
Zij zouden gespaard blijven als er -tenslotte- slechts tien
rechtvaardigen wonen. Maar zelfs dat is niet het geval. Lot en zijn
gezin die in Sedom wonen, worden met krachtige hand door Engelen gered
voordat de verwoesting neerdaalt. Ondanks het verbod om te kijken doet
de vrouw van Lot dat wel en verandert in een zoutpilaar. Lots dochters
vrezen dat de mensheid uitgestorven is en verleiden hun dronken vader.
De ene zoon heet Moav en de andere Ammon. Op de aangekondigde tijd
wordt Jitschak geboren. Hij wordt gespeend. Sara ergert zich aan
Jisjmaeel en verzoekt Awraham Hagar en Jisjmaeel de woestijn in te
sturen. G’d beveelt hem naar Sara te luisteren. G’d zal Jisjmaeel ook
tot een groot volk maken. Hagar en Jisjmaeel komen bijna om van de
dorst maar door een wonder worden ze gered. Als ultieme test draagt G’d
Awraham op zijn zoon Jitschak te offeren. Awraham trekt naar de berg
die G’d hem toont en Awraham heft al het mes als een Engel hem zegt
zijn zoon niets te doen. G’d beloont hem door hem overvloedig te
zegenen omdat hij hem zelfs zijn zoon niet heeft onthouden.
Wajera is de 4e sidra van 12 in Bereesjiet. |
Koheen 1e alija, 18:1-14. Drie Engelen verschijnen. G’d belooft Awraham een zoon. Sara ontkent dat ze gelachen heeft. |
Nadat G’d Awraham opgedragen had om zich te besnijden, ging hij naar
zijn leerlingen Aneer, Esjkol en Mamre om hen te raadplegen over dit
gebod. Hij wist niet of hij de briet-mila prive of in het openbaar
moest uitvoeren. Aneer antwoordde dat hij in het geheim moest
besnijden, omdat hij anders wellicht zou worden aangevallen door zijn
vijanden, de koningen die Awraham eerder verslagen had. Esjkol
adviseerde dat Awraham zich niet moest besnijden omdat dat gevaarlijk
was op zijn oude dag en hij misschien zoveel bloed zou verliezen dat
hij het niet zou overleven. Mamre zei echter dat hij de briet-mila
duidelijk voor het publieke voetlicht moest vervullen, omdat G’d hem
zou helpen. Deze Midrasj is zeer actueel.Ook tegenwoordig ontmoeten wij
deze opvattingen. Sommigen claimen, zoals Aneer dat wij maar een klein
volk zijn en dat het beter is om al die verschillen tussen ons en
andere volken op te heffen en ons te assimileren. Alleen dan kunnen we
in vrede en rust met de rest van de wereldbevolking leven. Anderen
stellen dat onze religie geen invloed heeft op de omgeving omdat hij te
ouderwets is en dat het beter zou zijn om onze religie aan te passen
aan de heersende opvattingen zodat we meer aansluiting zouden kunnen
vinden bij, en invloed zouden kunnen uitoefenen op onze medemensen.
Maar een derde groep stelt dat we nergens bang voor moeten zijn en
gewoon onze mitswot (geboden) moeten vervullen zoals de Tora ons dat
heeft opgedragen. Dit moet in het openbaar gebeuren. Alleen dan zal men
ons accepteren zoals we zijn. Awraham koos de weg van Mamre en heeft de
Briet-mila openbaar gemaakt. G’d openbaarde zich daarna in de vlakte
van Mamre om duidelijk te maken dat dit de juiste weg was. De mitswa
van Mila (besnijdenis) als een duidelijk zichtbaar teken van het
verbond aan ons lichaam geeft aan dat het niet juist is dat wij ons
jodendom verbergen. Alleen door trots te zijn, trekken wij mensen aan.
Levi 2e alija, 18:15-33. Awraham hoort van de a.s. vernietiging van Sedom en dawwent (bidt) vurig dat dit niet zal geschieden. |
Sedom werd vernietigd door het totale gebr