Dit jaar begint Soekot op woensdagavond 29 september. Direct na afloop van Jom Kipoer de dag die wordt gekenmerkt door 24 uur vasten, begint men het bouwen van de soeka, de loofhut. Ted Musaph geeft uitleg.
Vier dagen na Jom Kipoer begint Soekot, het oogstfeest , vandaar ook de naam chag ha-asief (Exodus 23, 16). Het wordt ook genoemd zeman simchateenoe, het feest van onze vreugde.
Is dit omdat de oogst geslaagd is of is het omdat de jemee tesjoewa goed zijn verlopen?
Op Soekot is volgens Koningen 1, 8 de tempel door Sjlomo ingewijd en
volgens de profeet Zacharja komt de Masjiach ( Zacharja 14.16 ).Daarom
wordt ook deze haftara op Soekot gelezen.
Op Soekot staan 3 mitswot centraal:
- het zitten in de soeka
- het zwaaien van de loelav
- het vieren van het feest door gastvrij te zijn
1. De soeka is een eenvoudige hut die bescherming biedt en waarin men
in oude tijden verbleef tijdens de oogst. En alhoewel we in Leviticus
23:42 herinnerd worden aan de uittocht en het verblijf in de woestijn,
is wellicht de bescherming biedende hut toch meer het symbool van de
soeka.
2. De loelaw is een plantenbundel die is opgebouwd uit
- hadas, mirte, smaakt niet, ruikt lekker (symbool voor het mooie)
- arawa, wilg smaakt niet, ruikt niet (symbool voor verwarming)
- etrog, een citroenvrucht, smaakt lekker, ruikt lekker
- loelav, palm, smaakt lekker, ruikt niet (symbool voor woning)
<> (symbool voor voeding)
Zo zijn alle planten vertegenwoordigd en vormen een eenheid. Het
zwaaien in één tak is het symbool van die eenheid. We danken God voor
het voedsel en de opbrengst van de natuur en hiermede wordt ook het
landbouwkarakter van Soekot gesymboliseerd. De loelav wordt iedere dag
in de Soekotweek gezwaaid tijdens Halleel, behalve op Sjabbat. De loelav moet van je lichaam af worden gezwaaid en naar je toe in zes richtingen.
3. De oesjpiezien zijn de symbolische gasten die moeten
worden uitgenodigd en waarvoor een stoel moet worden klaar gezet. Het
is een traditie die voortkomt uit de kabbala, want eigenlijk is iedere
gast een vertegenwoordiger van een sefira. De gasten zijn: Avraham,
Jitschak, Jaakov, Josef, Mosje, Aaron en David. Tegenwoordig zijn in
bepaalde kringen ook vrouwen als oesjpiezien genodigd.
Op Soekot wordt in sjoel een van de vijf megillot gelezen en wel Kohelet, Prediker.
Een oude traditie tijdens de Tempel, die in de Talmoed, tractaat Soekka 51 a-b staat beschreven, is Simchat Bet Ha-sjeoewa,
het scheppen van water. Deze ceremonie had iedere dag plaats, maar niet
op de eerste dag van Soekot en niet op Sjabbat. Het moet een vrolijke
boel geweest zijn, want er staat:
Iedereen die niet de vreugde van het scheppen van het water heeft gezien, die heeft in zijn dagen geen vreugde beleefd.
De hosjannot
Tijdens de ochtenddienst worden de hosjannot gezegd, het meervoud van hosja na, red ons. Zij herinneren ons aan de omgang in deTempel. De laatste dag van deze hosjannot is hosjanna raba. Dan worden er zeven omgangen gemaakt in plaats van een.
Na de eerste dagen (of de eerste dag) van Soekot komen de tussendagen (Chol Ha’moeed), de zevende dag is dan Hosjanna Rabba, de achtste dag Sjemienie Chag Ha’atseret en de negende dag Simchat Tora.
In Israël en bij de Liberale Gemeenten is Sjeminie Chag Ha’atseret gecombineerd met Simchat Tora.
In de soeka hopen we nog droog te zitten, vandaar dat er tot de laatste dag wordt gewacht m