Binnen enkele dagen zullen drie voorstellen voor een trajectwijziging van het beveiligingshek aan het Israëlische ministerie van defensie ter beoordeling worden voorgelegd.
Kartografen van het Israëlische leger zijn begonnen de loop van het nog
te bouwen deel van de veiligheidsafscheiding langs de Westelijke
Jordaanoever dichter bij Israël en meer volgens de grenzen van 1967 te
tekenen, zoals het Israëlische hooggerechtshof heeft bevolen.
De belangrijkste wijzigingen betreffen het traject tussen Jeruzalem en
Elkana en in het zuidelijk deel van de westelijke Jordaanoever.
Later deze week zullen drie alternatieve routes voor het hek aan het
ministerie van defensie worden voorgelegd.
In de drie voorstellen loopt de afscheiding aanmerkelijk dichter bij de Groene Lijn dan in het bestaande
traject.
Minister van defensie Shaul Mofaz zei voor de Israëlische legerradio
dat hij hoopte dit jaar nog grote delen van de afscheiding te kunnen
voltooien, ‘met zo veel mogelijk bescherming voor de Israëlische
bevolking en zo min mogelijk schade voor de Palestijnse’.
De Israëlische afscheiding, een stelsel van hekken, betonnen wallen,
greppels en scheermesdraad, moet 685 kilometer lang worden. Een kwart
daarvan is al af. De door het hooggerechtshof geëiste veranderingen
hebben voornamelijk betrekking op het gedeelte dat nog in het
planstadium verkeert. De planologen hebben opdracht gekregen de
afscheiding niet dicht langs Palestijnse dorpen te plotten en er zorg
voor te dragen dat Palestijnen ongehinderd hun landerijen en scholen
kunnen bereiken.
De zeer kritische uitspraken van het Internationaal Gerechtshof in Den
Haag spelen volgens de Israëlische functionarissen geen rol bij het
besluit de loop van de afscheiding te wijzigen.