Sponsors laten het afweten en minstens twee van de beste spelers van het Arabisch-Israëlische team hebben hun vertrek aangekondigd.
Toen het unieke Israëlisch-Arabische voetbalteam Bnei Shakhnin in een
beslissende wedstrijd tegen Hapoel Haifa vorige maand de Israëlische
beker won stroomden aanbiedingen van sponsors binnen, maar daar bleef
het bij. De supporters zijn pessimistisch over de toekomst van
hun club.
Na het winnen van de Israëlische beker organiseerde Bnei
Shakhnin een grote fundraising en werden er in de hoofdstraat van Bnei
Shakhnin collectebussen neergezet maar deze optimistische actie leverde slechts 2800 shekel op, waarvan 2.000 van één
persoon.
Een week later werd er opnieuw een fundraising actie georganiseerd, ditmaal voor zakenmensen
en belangrijke personen uit de gemeenschap. De club hoopte bij deze gelegenheid 1 miljoen shekel
te kunnen binnenhalen, maar de avond bracht slechts de helft van dat bedrag op.
Enm alsof dat nog niet genoeg was maakten Gabriel Lima en
Lior Asoulin, twee van de beste spelers, bekend dat ze de club gaan
verlaten. Het winnen van de Israëlische voetbalbeker heeft Bnei Sakhnin
allerminst omhooggestuwd: de club is in een diep dal terecht
gekomen.
Hussein Miari, die gedurende het afgelopen seizoen de marketingrechten
op
Bnei Shakihn bezat en daarvoor 1 miljoen shekel had betaald, zal het
nieuwe seizoen geen nieuw contract aangaan. De
club hoopt dat telecomgigant Cellcom een sponsorcontract ter waarde van
1.35 miljoen shekel zal afsluiten maar de overeenkomst is nog niet
getekend, en meer
spelers zijn bezig contracten met andere clubs aan te gaan.
Ten einde raad heeft Bnei Shakhnin zijn toevlucht genomen tot een
deur-tot-deur campagne, in de hoop zo aan de nodige gelden te komen.
Vrijwilligers kloppen aan iedere deur in het door werkloosheid
geteisterde stadje Sakhnin en
vragen om een donatie. Volgens clubwoordvoerder Mundar Halaila moet deze actie 50.000
shekel opbrengen. Voorzitter Mazen Ghnaim heeft inmiddels alle grote
bedrijven in Israël benaderd, met de nadruk op levensmiddelenbedrijven en supermarkten die onder
Israëlische Arabieren veel klandizie hebben, maar tot nu toe zijn reacties uitgebleven.
Ook is Ghnaim bezig met het benaderen van bedrijven in de Golfstaten.
Verleden weeek vloog hij naar Jordanië waar hij een ontmoeting had met
een diplomaat uit Qatar die hem vroeg naar de verbouwingsplannen voor
het stadion, en de geschiedenis van de club, deze plannen zouden dan
aan een groep van zakenmensen uit Qatar worden voorgelegd.
Het
ziet er naar uit dat de overlevingskansen van Bnei Sakhnin in de
Israëlische eredivisie zullen afhangen van geld uit de olliestaatjes,
en daar zijn de inwoners van het stadje niet bepaald blij mee.
Supporter Hakem Shawane heeft zelfs opgeroepen tot een
consumentenboycot van levensmiddelen van Israëlische
bedrijven die geen gehoor hebben gegeven aan de vraag om de club te
steunen.
Als
het aan Shaweane ligt verdwijnen producten van deze bedrijven van
de schappen van de Sakhninse supermarkten verdwijnen, “en als dat niet
helpt zal hetzelfde
gebeuren bij supermarkten in de hele Arabisch-Israëlische wereld”,
aldus de fureuze supporter.
“Er zijn genoeg alternatieven voor Bamba*.” Shawane, iks ook van plan
grote bedrijven uit zijn stad tge weren. “Iedereen in de stad steunt
Bnei Shakhnin, en daarom zal iedereen onze boycot steunen omdat het
voor Bnei Shakhnin is. Het kan toch niet bedrijven die vette winst
maken uit de Arabische gemeenschap daar geen cent in willen investeren.
En als er niets gebeurt zal d