Zondag aanstaande is het Lag baOmer


De Omer-periode wordt in de klassieke joodse bronnen niet gezien als een vrolijke periode. Lag baOmer, de 33e dag van de Omer, wordt echter feestelijk gevierd.

De Omer-periode in de klassieke joodse bronnen niet gezien
als een vrolijke periode. Men sluit geen huwelijken, maakt geen muziek en vele
mannen scheren zich niet. Volgens de traditie is de rouwstemming gedurende
Omertijd het gevolg van het overlijden van de 24.000 leerlingen van Rabbi Akiwa
(tweede eeuw).

Lag baOmer, de 33e dag van de Omer, wordt echter feestelijk
gevierd, omdat op die dag de sterfte onder de studenten van Rabbi Akiwa
ophield. Dit feit wordt niet in de Talmoed vermeld maar is een traditie van
verschillende Geoniem, die leefden tussen 750 en 1000.

Waar
komt de naam Lag baOmer vandaan? De numerieke equivelent van ?lamed? en
?gimmel?  in het woordje ?Lag? is 33.
?Ba? betekent ?in de? en ?Omer? refereert naar het offeren van het graan in de
tijd van de tempel, 16e
Nisan, de eerste dag van de Omertelling, Sefirat haOmer.
Lag baOmer is dus de 33ste dag van de Omertelling.

Op deze dag worden veel choppes gepland en is het -volgens
de Asjkenazische ritus- weer geoorloofd naar de kapper te gaan. Speciaal in
Israël wordt Lag baOmer nog echt gevierd. Schoolkinderen maken uitstapjes,
ontsteken vreugdevuren en spelen met pijl en boog. Met name in het stadje Meron
bij het graf van Rabbi Sjimon bar Jochai is de vreugde uitbundig, omdat Rabbi
Sjimon bar Jochai op Lag baOmer overleed.

Het is binnen Chassidische groeperingen gebruik geworden om
op Lag baOmer naar Meron te trekken om aldaar haar te knippen en fakkels te
ontsteken. Men knipt een jongetje gedurende de eerste drie jaren niet en op Lag
baOmer laat men voor het eerst de ‘pejes’ staan om het kind op te voeden in het
verbod om de “hoeken van het hoofd te knippen” (Leviticus 19:27).
Hierbij wordt gezongen en gedanst.

Bron: www.ou.org en Rabbijn mr. drs. R. Evers

Meer over Lag Ba?omer:

http://www.jr.co.il/hotsites/j-hdayla.htm


 

Advertentie (4)